Column

Verandertijd

Het is tijd voor verandering. Dat hoor je vaak op bijeenkomsten waar het thema ‘duurzaamheid’ centraal staat. De voordrachten draaien doorgaans om dezelfde boodschap: ‘Het is vijf voor twaalf, als we zo door gaan hebben we vier planeten nodig voor de volgende generaties, het moet anders’.

Allemaal waar – althans ik behoor tot de groep mensen die het verstandiger vindt om nu te denken dat de planeet opwarmt. Als je alles ontkent en je hebt het straks fout, is dat vervelender om aan je kleinkinderen uit te leggen dan wanneer klimaatverandering niet doorzet en je intussen wel duurzamer bent gaan leven.

Tijd voor verandering dus. En veranderen vinden wij, mensen, lastig. We nemen er niet zo makkelijk de tijd voor bovendien. We hebben het te druk, of we gebruiken de drukte als argument om de verandering nog even op afstand te houden.

Als de leiding van een bedrijf iets wil veranderen, plant zij een heisessie met de top-20 van het management. Meestal wordt zo’n sessie na de strategiepresentaties en de brainstorm-in-groepjes vooral een interne netwerkbijeenkomst die ’s avonds in de bar haar hoogtepunt bereikt, omdat medewerkers daar na drie witte wijn vrijuit kunnen mopperen over het gebrek aan durf en richting van de leiding. Ze willen eigenlijk helemaal niet veranderen, anders kunnen ze straks niet meer mopperen.

Wouter Kolk, directeur van kledingconcern WE bedacht iets moois om dit stramien te doorbreken. Ook hij plande een tweedaagse heisessie voor zijn top-20. Maar toen hij op de ochtend van de eerste dag zijn managers welkom heette, verraste hij ze met zijn programma: dat was er namelijk niet. „Jullie krijgen iets van mij waar jullie altijd gebrek aan hebben: tijd”, zei hij. „De komende twee dagen heb je vrij, je mag doen wat je wil, er is geen agenda.”

Verwarring alom. Dat waren de vol geplande dames en heren niet gewend. De Blackberries en iPhones gingen aan, de mail werd gecheckt, als eerste afkickverschijnsel. Het kostte het gros van de aanwezigen echt even om te beseffen dat ze twee dagen lang niet hoefden te doen wat ze dachten dat ze gingen doen.

Plotseling was er tijd. En uiteindelijk kwam er ook verandering. Want uit de groepjes die toch bij elkaar gingen zitten, ontstond een plan. Onder het motto WE can make a difference werd het idee ‘Een Goede Daad’ geboren: een plan om oude kleding een nieuw leven te geven. Wie een zak oude kleren bij een WE-winkel inlevert, krijgt direct vijf procent korting op zijn aankoop en weet dat zijn oude kleren naar ontwikkelingslanden gaan.

Het was tijd voor verandering en dit bedrijf vulde dat op een originele en succesvolle manier in. De moraal: als we vinden dat het tijd is voor verandering, moeten we die tijd dus blijkbaar creëren. Iets moois om op vakantie over na te denken. En daarna gewoon in uw agenda te zetten zo af en toe: verandertijd.

De auteur is journalist, moderator en oud-redacteur van deze krant.