Zoetigheden van Google

Google opent de aanval op Apple’s iPad. Gisteren presenteerde het internetbedrijf zijn eigen tablet-pc.

Redacteur Technologie

San francisco. De strijd met de iPad barst los nu ook Google een tablet-pc bouwt. Het internetbedrijf kondigde gisteren in San Francisco de Nexus 7 aan die werkt op een nieuwe versie van Googles besturingssysteem Android. Hij kost 199 dollar, ongeveer de helft van een iPad.

Vorige week maakte Microsoft ook bekend dat het zijn eigen Windows tablet-pc gaat bouwen. Zowel Google als Microsoft, softwareontwikkelaars, willen meer controle over de hardware. Dat is de manier waarop Apple erin slaagde gelikte producten uit te brengen en bijvoorbeeld ruim 67 miljoen iPads verkocht

Google en Microsoft werken normaliter samen met fabrikanten als Samsung, Asus, Dell en HP. Dat model werkt niet meer zo goed in een wereld waarin de gadgets naadloos moeten samenwerken met andere apparaten en online winkels voor muziek, video, tijdschriften en boeken.

Hardwarefabrikanten die Android gebruiken – daarvan worden per dag maar liefst 1 miljoen apparaten geactiveerd – willen ook graag extra diensten aan het besturingssysteem toevoegen en zo meer geld verdienen. Maar Google propt Android al vol met extra’s die moeilijk zijn te verbeteren.

De nieuwe versie van Android (Jelly Bean, want Google vernoemt alle versies naar zoetigheden) heeft een paar slimme toevoegingen. Bijvoorbeeld de verbeterde spraakherkenning: de zoekmachine begrijpt gesproken vragen („Wie is de premier van Japan?”) en geeft vervolgens een gesproken antwoord. Het lijkt op het Siri-systeem dat Apple in zijn nieuwe iPhones gebruikt.

Indrukwekkend was de demonstratie van Google Now, een variant van Google Maps die je telefoon voorziet van ‘live’ informatie op basis van de plek waar je bent. Zulke locatiediensten zijn in de ogen van Google de toekomst van de smartphone. Zo word je gewaarschuwd als je vliegtuig is vertraagd en krijg je een seintje dat je op moet schieten om de bus te halen. Je krijgt zelfs automatisch te horen wanneer je favoriete club heeft gescoord. „En welke club dat is, weten we op basis van je zoekresultaten” – welkom in de wereld die Google heet.

Google wil met digitale kaarten en locatiediensten de lat nog hoger leggen dan Apple. Dat maakte twee weken geleden bekend dat het gaat stoppen met Google Maps en zelf locatiediensten gaat ontwikkelen op basis van een digitale kaart van TomTom.

Google introduceerde, als antwoord op Facebook, een jaar geleden zijn sociale netwerk Google+ die alle Google-diensten en Android-apparaten met elkaar moet verenigen. Hoewel er twijfels zijn of Google+ zo levendig is als Facebook, presenteert Google toch indrukwekkende cijfers: 250 miljoen gebruikers en 50 procent logt dagelijks in. Meer dan de helft van het verkeer komt van mobiele telefoons. Niet zo vreemd als je bedenkt dat er tot nu toe ruim 400 miljoen Android apparaten verkocht zijn – iets meer dan de 365 miljoen iOS apparaten waar Apple mee schermt.

Er is nog een manier waarop Google de strijd aangaat met Apple: de huiskamer moet ook worden vergoogled. Google TV, dat vanaf augustus ook in Nederland te koop is, is nog geen succes. Misschien dat de NexusQ daar beter in slaagt. Dat is een draadloze mediaserver in de vorm van een bowlingbal. De Q is te vergelijken met tv-kastjes als de Apple TV. De prijs – 300 dollar – is echter aan de stevige kant.

Google-baas Larry Page, die in San Francisco verstek moest laten gaan wegens stemproblemen, heeft in het afgelopen jaar een groot aantal projecten geschrapt die niets opleverden. Een project dat wel overleefde is Project Glass, de futuristische computerbril die als camera en beeldscherm kan dienen.

Sergey Brin, medeoprichter van Google, had een spectaculaire stunt geregeld met parachutisten die boven het Moscone Center in San Francisco uit de lucht kwamen vallen. Via hun Google Glass was de vrije val live op het podium te volgen. Tot nu toe leek de bril toekomstmuziek, maar de eerste testexemplaren zijn dit jaar al voor 1.500 dollar te koop.

    • Marc Hijink