Utrecht wil oudere, vervuilende auto’s uit stadscentrum weren

Wie vanaf 2015 met een auto ouder dan twaalf jaar het centrum van de stad Utrecht binnenrijdt, kan een boete op de deurmat verwachten. Wie op diesel rijdt, mag zelfs met een auto ouder dan acht jaar de centrumgrens niet meer over. Dit staat in een plan dat wethouders Frits Lintmeijer (Verkeer, GroenLinks) en Victor Everhardt (Volksgezondheid, D66) vandaag hebben gepresenteerd.

Als Utrecht het plan uitvoert, is de stad daarmee de eerste in het land. In 2008 sneuvelde in Amsterdam een plan om auto’s die voor 1992 gebouwd waren te weigeren in het centrum. Camiel Eurlings, destijds minister van Verkeer (CDA), zag niets in het plan, net als veel bewoners.

In 2015 moet Nederland voldoen aan nieuwe Europese normen voor luchtkwaliteit. De vervuiling in de grote steden is het grootst. Zonder de autobeperkende maatregel wordt het volgens wethouder Lintmeijer voor Utrecht lastig de normen voor fijnstof en stikstofdioxide te halen. Hoewel het effect ervan niet precies te voorspellen is, noemt Lintmeijer het „een van de meest effectieve” maatregelen. „We willen de pieken in de grote steden verminderen. Het scheelt echt een slok op een borrel.”

Vervuilende auto’s kunnen na 2015 nog wel het centrum in, maar krijgen een boete als ze betrapt worden. Er komen scan-auto’s die via kentekenregistratie het bouwjaar van een auto kunnen achterhalen. Te oud betekent een boete. Dit systeem gebruikt Utrecht ook voor de milieuzone voor vrachtwagens, die in 2007 is ingevoerd.

Het jongste plan is nog niet besproken met de inwoners van de stad. Duidelijk is al wel dat ruim 750 mensen in het centrum voor 2015 een andere auto moeten aanschaffen, omdat hun eigen wagen dan te oud is. „Voor bewoners van de milieuzone voeren we de maatregel gefaseerd in, maar in principe hebben ze nu vier jaar om een nieuwe auto te kopen”, zegt Lintmeijer.

Onlangs verhoogde verkeersminister Schultz op diverse rijkswegen, ook rondom Utrecht, de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur. Op andere wegen mogen auto’s van ‘Den Haag’ nu 100 kilometer per uur rijden in plaats van 80. Lintmeijer: „Tja, daarmee vervuil je de lucht in de grote steden natuurlijk extra. Je bereikt precies het tegenovergestelde effect van wat wij willen.”