‘Twitteraccount’ van Chinese New York Times nu al even uit de lucht

De New York Times account van Weibo, de Chinese Twitter, was vandaag al even uit de lucht. Foto Reuters

Vanaf vandaag wordt de site van de The New York Times ook in het Chinees uitgegeven. De Chinezen kunnen rekenen op ongeveer dertig berichten per dag met ongecensureerd nieuws vanuit de wereld. Als China de site niet blokkeert tenminste.

En dat leek al even mis te gaan, alhoewel er geen aanwijzingen zijn dat de regering erachter zou zitten. Twee van de microblog-accounts van de Chinese New York Times waren vandaag namelijk al een paar uur uit de lucht. Verklaringen daarvoor zijn er nog niet, maar het kan zijn dat de populariteit de accounts even teveel werd: Sina Weibo (een soort Chinese Twitter) had binnen een dag tienduizend volgers, verschillende andere websites nog eens duizenden.

‘s Middags waren de accounts alweer bereikbaar. Het is aannemelijk dat de servers bezweken onder de enorme hoeveelheid aandacht, maar dat hardnekkige geruchten over censuur meteen de ronde doen is niet zo vreemd. Chinese autoriteiten vinden microblogging namelijk maar niets:

Vreemde tekentjes en het gezicht van Merkel

Het ziet er grappig uit, een Chinese New York Times, voor mensen die de taal niet beheersen. Een site vol onbegrijpelijke tekens waartussen je af en toe iets bekends ontwaart, zoals het gezicht van Angela Merkel, of een reclame voor juwelenmerk Cartier.

Servers staan in het buitenland

Ruim tweederde van de artikelen zal vertaald zijn uit het Engels, een derde wordt speciaal voor de site geschreven door Chinese redacteuren. Het doel van de site is om het groeiende aantal hoogopgeleide en welvarende wereldburgers te voorzien van hoge kwaliteitsjournalistiek over wereldpolitiek, economie en cultuur. Of dat gaat lukken zal nog blijken - journalistiek bedrijven is een hele uitdaging in China. Voor de zekerheid - en om een wet te omzeilen die het direct aanbieden van nieuws door buitenlandse bedrijven verbiedt - heeft de krant zijn servers maar in het buitenland gezet.

Ondanks het harde optreden van de Chinese machthebbers tegen het vrije woord, hebben Financial Times, Wall Street Journal en verschillende andere Engelstalige nieuwssites al een stevige poot aan de grond gekregen. Wall Street Journal wordt per maand zo’n 35 miljoen keer bezocht. Al was de site in 2010 naar verluidt wel vijf weken uit de lucht, toen het een artikel schreef over Liu Xiaobo, de Nobelprijs winnende mensenrechtenactivist die in China gevangen zit.