Schultz: treinreizigers moeten minder klagen

Melanie Schultz van Haegen: "Iedereen moet ook beseffen dat het spoor geen product is waar je nul risico loopt." Foto Hollandse Hoogte / Peter Hilz

Treinreizigers moeten minder klagen over grote problemen op het spoor. Zeker als die worden veroorzaakt door winterse omstandigheden of bliksem. De boosheid van reizigers “bevreemdt mij soms”, zegt minister Schultz van Haegen (Infrastructuur, VVD) vandaag in een interview in NRC Handelsblad.

Schultz zegt dat op een winterdag in 2010 bijna 900 kilometer file op de weg stond en mensen op Schiphol op veldbedjes overnachten vanwege geschrapte vluchten. Schultz:

“En toch fixeerde de hele discussie zich weer op de vertraging op het spoor. De reiziger pikt het nog steeds niet als het systeem stilligt. Die wordt daar heel boos over. Ik begrijp dat treinreizigers zich machtelozer voelen omdat ze niet even een andere weg kunnen inslaan. Maar iedereen moet ook beseffen dat het spoor geen product is waar je nul risico loopt.”

Volgens Schultz moet wel naar de dienstregeling worden gekeken. Als nu een trein uitvalt, wordt geprobeerd een alternatief in de bestaande dienstregeling te regelen. Schultz:

“Maar die raakt dan verder ontregeld. Je kunt ook zeggen: ‘U heeft even pech. We laten uw trein uitvallen, zodat de volgende trein gewoon kan rijden.”

Spoorsector volop in de publiciteit

De spoorsector is weer volop in de publiciteit na een zwaar ongeluk bij Amsterdam en een bijna-botsing bij Utrecht in april, en de chaos op Utrecht vorige week maandag na een blikseminslag. Eerder, in februari, kwam de commissie-Kuiken al met een zeer kritisch rapport over het spoor. De commissie, bestaande uit Tweede Kamerleden, concludeerde in februari onder meer dat 1,4 miljard euro onderhoudsgeld is besteed aan andere zaken, dat er “ernstige zorgen” zijn over de risico’s voor de veiligheid op langere termijn, en dat de beveiliging van treinen is in een impasse beland.

Een meerderheid van de Tweede Kamer wil spoorbeheerder ProRail daarom onderbrengen bij het ministerie van Infrastructuur, de PVV en SP willen datzelfde met NS doen. Maar Schultz voelt daar weinig voor. Volgens haar zijn er grote nadelen.

“ProRail is destijds niet voor niets op afstand gezet. In 2009 is bij de evaluatie van de spoorwetgeving door de Tweede Kamer nog geconcludeerd dat alles prima was.”

Schultz zegt eerst de problemen op het spoor te willen oplossen en pas daarna te willen overwegen of zo’n structuurverandering wel nodig is. “We moeten niet gelijk de hele ordening overhoop gooien. De structuur is ondergeschikt aan de problemen.”

De commissie-Kuiken stelt ook dat het invoeren van het nieuwe veiligheidssysteem ERTMS snel kan en veel minder kost dan altijd geraamd, 900 miljoen in plaats van 2,5 miljard. Schultz weerspreekt dat: “Ik geloof er niet in dat het zo goedkoop is als de commissie stelt.”

Lees het hele interview met minister Schultz van Haegen in NRC Handelsblad of in de digitale editie.