‘Nederland mist kansen in Afrika’

Om de crisis te boven te komen kan het Nederlandse bedrijfsleven nieuwe afzetmarkten, zeker buiten Europa en Amerika, goed gebruiken. Een goede kanshebber daarvoor is Afrika. Maar Nederlandse ondernemers dreigen op dat continent juist kansen te missen, zeggen experts.

Van de tien snelst groeiende economieën liggen er zes in Afrika bezuiden de Sahara. Nederlandse beursgenoteerde bedrijven zijn er nauwelijks actief. Ook kleine bedrijven zijn huiverig.

De reden: „Veel mensen hebben nog steeds het achterhaalde beeld van arm Afrika”, zegt Bart de Steenhuijsen Piters van het Koninklijk Instituut voor de Tropen. „Vooral het midden- en kleinbedrijf laat grote kansen liggen.” Bob van der Bijl van de Netherlands-African Business Council: „Nederlandse bedrijven moeten er nu bij zijn om marktaandeel te verwerven, maar er gebeurt veel te weinig.”

Nederlandse bedrijven exporteerden in 2010 voor 8,5 miljard euro naar Afrika bezuiden de Sahara, slechts 2 procent van de totale Nederlandse export. Meestal betrof het olie. Ook de investeringen zijn niet erg omvangrijk, terwijl nergens de winst op investeringen zo groot is als in Afrika.

Daarom pleiten de kenners ervoor dat bijvoorbeeld Nederlandse pensioenfondsen in Afrika investeren. Ruurd Brouwer van de ontwikkelingsbank FMO: „In tegenstelling tot andere banken heeft FMO vijf geweldige jaren achter de rug. Dit komt voor een groot deel door onze investeringen in Afrika.”

Frankrijk doet het veel beter. Om te profiteren van de kansen heeft dat land onlangs zijn beleid gewijzigd. De nadruk ligt veel minder op de oude koloniën, maar op landen met de hoogste groei, zoals Angola. Nederland sluit de komende jaren een aantal ambassades in Afrika.

    • Toon Beemsterboer
    • Peter Vermaas