Film

The Amazing Spider-Man ****

The Amazing Spider-Man poneert het oeroude adagium ‘wie goed doet, goed ontmoet’ en gaat daarnaast over een andere essentiële kwestie die in alle mythes zit: de strijd tussen goed en kwaad. Waarbij een beetje eigenrichting tegenwoordig geen probleem meer is. De nieuwe versie van Spider-Man is in stijl minder stripachtig dan die van tien jaar geleden, en Andrew Garfield speelt hem minder als nerd dan de hoofdrolspeler toen, Tobey Maguire. De film legt wel meer andere accenten die je als verbeteringen kunt zien. Zo is het een gouden greep om Peter Parker als jongetje in een scène te zien waarin zijn vader spoorloos verdwijnt. Het maakt zijn verlatingsangst inzichtelijk en maakt een scène waarin Peter de bril van zijn vader opzet ontroerend.

In 116 bioscopen, in 3D en Imax.

The Battle of Algiers *****

De fameuze film The Battle of Algiers van Gillo Pontecorvo over de Algerijnse opstand tegen de Franse koloniale overheersing draait weer in een aantal Nederlandse bioscopen.

De film is gedraaid als pseudodocumentaire, in de beeldtaal van de in de jaren zestig zeer populaire cinéma vérité; als een ‘vlieg op de muur’, zonder alwetende vertelstem.

Als overtuigd marxist bekeek regisseur Pontecorvo de Algerijnse oorlog voornamelijk als de uitkomst van onvermijdelijke historische processen. Die overtuiging gaf aan de film wellicht de distantie en koelte waardoor The Battle of Algiers nog altijd zo krachtig is – terwijl de film tegelijkertijd de indruk wekt midden in de gebeurtenissen te staan.

Te zien in Eye Amsterdam, Haags Filmhuis, ’t Hoogt Utrecht.

La Délicatesse ***

In La Délicatesse hebben de broertjes Foenkinos de gelijknamige succesroman van broer David verfilmd. Op het eerste gezicht een romkom annex rouwverwerkingsfilm over Nathalie (Audrey Tautou) die haar grote liefde François verliest en zich in haar werk begraaft. Op haar Zweedse bedrijf aast directeur Charles op haar, een zijig type met goed gesoigneerd baardje en glimpak. Zelf voelt ze zich meer aangetrokken tot Markus, een sjofele, kalende Zweed wiens garderobe vele tinten beige bevat en wiens gestuntel waardigheid en sluwheid camoufleert.

In 17 bioscopen.

The Five-Year Engagement ***

De Amerikaanse souschef Tom ontmoet de Britse psychologiestudente Violet tijdens een oudjaarsfeest. Hij is verkleed als paashaas, zij als prinses Diana; een gevalletje opposites attract. Precies een jaar later doet hij haar een aanzoek dat zij accepteert. Als het haar niet lukt een postdoc-aanstelling te krijgen aan de UCLA maar wel in Michigan verhuist het stel naar de aan Canada grenzende staat waar het in deze film altijd lijkt te sneeuwen. „Ik kan overal koken”, roept Tom vol vertrouwen in zijn nieuwe toekomst, maar dat blijkt te optimistisch. Vol heimwee naar San Francisco kan hij maar niet aarden in zijn nieuwe woonplaats. Onuitgesproken verwijten zetten hun relatie onder druk, waardoor de trouwplannen keer op keer uitgesteld worden. De humor van de film is behoorlijk zwart, met soms zelfs bittere kantjes.

In 10 bioscopen.