Benjamin Herman krult en buigt

Benjamin Herman had het druk op Noorderslag festival 2010. In de Oosterpoort te Groningen speelde hij behalve met het metropole en C-Mon en Kypski, Typhoon en New Cool Collective ook met zijn eigen kwartet. Foto: Andreas Terlaak

Cd jazzBenjamin Herman: Duel *****

Saxofonist Benjamin Herman is niet alleen een van de productiefste muzikanten van Nederland, hij is ook een avonturier die samenwerkt met muzikanten en kunstenaars van velerlei herkomst. Niet zo lang geleden speelde Herman met Hans Teeuwen repertoire van Frank Sinatra; in augustus doet hij mee aan een project rond het toneelstuk Much Ado About Nothing van Shakespeare. Bijna elk jaar maakt hij een cd met zijn groep New Cool Collective, waarop lounge, jazz en tropicalia worden samengesmeed. En nu heeft Herman, onder zijn eigen naam, een cd opgenomen die moeiteloos uitsteekt boven al het andere wat hij tot nu toe maakte. Duel is gemaakt op verzoek van filmregisseur Eddy Terstall, als omlijsting voor zijn gelijknamige film, die binnenkort uitkomt.

Duel, de cd, heeft een duistere sfeer, die we kennen van cd’s van Danger Mouse maar ook van de filmmuziek van Lalo Schifrin. Herman werkte hier samen met de stijlvolle gitarist Jesse van Ruller en met Carlo de Wijs, die zijn hammondorgel laat gloeien. Herman speelt als een heer, zonder zweet, maar met eindeloos veel krullen en buigingen. Hij wordt prachtig omlijst door de knerpende gitaarnoten van Ruller of de verzengende klank van het hammondorgel, en, om het af te maken, de strijkers van het Tsjechisch Filharmonisch Orkest die hun fijnzinnige klanken laten ritselen als vlindervleugels.

De nummers zijn spannend en geheimzinnig. En alle instrumenten werken mee: de manier waarop in He’ll Never Get Her (In Any Other Way) de basgitaar met ploppende klank door de toonladders heen en weer schiet; hoe in Sara, Sunbathing de saxofoon schor zijn beklag doet en vervolgens wordt afgewisseld door een al even droefgeestig gestemd orgel waarna de sax terugkeert om te laten weten dat híj, al is het op elegante wijze, het hardste lijdt.

Voor Duel heeft Herman een stijl aangesproken dat we nog niet van hem kenden. Zo te horen zoekt Benjamin Herman steeds nieuwe muzikale omgevingen voor zijn instrument. Dat leidde hier tot een nieuwe, geslaagde aanpak: de titels zijn beeldend, de muziek is evocatief. Met een soundtrack als deze heb je geen film meer nodig.

Optreden: Duel wordt gepresenteerd op North Sea Jazz, Ahoy’ Rotterdam, 8 juli

    • Hester Carvalho