TROS: ton boete Bibaboerderij

De TROS moet de boete betalen voor het kinderprogramma Bibaboerderij die het Commissariaat voor de Media de omroep heeft opgelegd. Dat heeft de Raad van State vanochtend bepaald. De TROS heeft zich dienstbaar gemaakt aan de commerciële belangen van C1000. De supermarktketen verkocht speelgoed en andere merchandising van Bibaboerderij. De Raad van State heeft de boete wel verlaagd: van 135.000 naar 100.000 euro.

De hoogste bestuursrechter schrapt de boete voor sponsoring die het Commissariaat de TROS had opgelegd. Die was ook 135.000 euro. Het Commissariaat stelde dat Bibaboerderij werd gesponsord: de producent zou zijn betaald door C1000 en verkocht Bibaboerderij onder de kostprijs aan de TROS. De Raad van State – en de Amsterdamse rechter in een eerdere beroepsprocedure – vindt dat het Commissariaat niet aannemelijk heeft gemaakt dat werkelijk sprake was van sponsoring.

Het Commissariaat is verheugd over de uitspraak. „De publieke omroep moet een veilige haven voor kinderen zijn en kinderprogramma’s dienen vrij te zijn van commercie”, zegt een woordvoerder.

TROS-directeur Kuipers reageert: „De wetgeving blijft onduidelijk. Wij zullen naar het Europese Hof stappen in een laatste poging duidelijk te maken dat de onduidelijke wetgeving de oorzaak van de boete is.”

De TROS krijgt vaker boetes van het Commissariaat voor overtreding van de Mediawet. Binnenkort doet de Raad van State uitspraak in een beroepsprocedure over het muziekprogramma Alle fans aan dek. Daarbij zou de omroep zich hebben laten gebruiken door een reisorganisatie. Bij kinderprogramma Het sprookjesboomfeest zou de TROS teveel reclame hebben gemaakt voor De Efteling. Tegen de boete van 120.000 euro is de TROS in beroep gegaan.

Boetes die omroepen moeten betalen aan het Commissariaat gaan naar het ministerie van OCW.