Spaargeld zoekt een 'andere bestemming'

De Triodos Bank wil weer geld ophalen bij particulieren om verder te groeien. Door de crisis is er meer interesse, zegt de bank.

‘Klein. Het nieuwe groot.’ De Triodos Bank heeft weer een nieuwe slogan bedacht om particulieren te interesseren voor de certificaten van aandelen die de bank uitgeeft. Volgende week begint de campagne, waarmee de bank tussen de 50 en 100 miljoen euro kapitaal hoopt op te halen bij particulieren.

De bank heeft het geld nodig om verder te kunnen groeien. De kredietportefeuille blijft groeien en om meer te kunnen uitlenen, haalt de Triodos Bank kapitaal op. Echte aandeelhouders worden investeerders niet van de Triodos Bank. De certificaten van aandelen geven recht op rendement, maar slechts een beperkt stemrecht. De bank is bewust niet beursgenoteerd. Het systeem van winstmaximalisatie, daar doet de bank niet aan mee.

Eind 2011 waren er 21,638 certificaathouders. Dit jaar hoopt de bank er nog rond de één miljoen uit te geven. Interesse is er volgens bestuursvoorzitter Peter Blom van de Triodos Bank genoeg. En daarbij helpen de crisis en de problemen bij veel andere banken. Want volgens Blom kunnen particuliere investeerders met een gerust hard hun geld in de Triodos Bank steken, zonder dat ze zichzelf tekort doen. „We zijn nu af van het imago dat beleggers rendement moeten opgeven als ze hun geld in ons investeren. We hebben de marktomstandigheden mee.”

De Triodos Bank behaalde vorig jaar een rendement van 4,3 procent. Op langere termijn streeft de bank naar een rendement van 7 procent. Daarmee meent de bank zelf een aantrekkelijke belegging te zijn. „Tien jaar geleden toen de economie het zo goed deed, haalde je bij een andere bank wel een rendement ruim boven de 10 procent. Maar die tijden komen niet meer terug. Een hele boel van die winst was lucht. Die komt niet terug. Ik hoor van collega’s van andere banken dat zij 6 of 7 procent rendement nu ook heel mooi vinden. Wij bieden in vergelijk nu een heel redelijk rendement.”

Maar belangrijker dan het stabiele rendement en het dividend dat Triodos uitkeert – de afgelopen vijf jaar 1,95 euro per certificaat – vindt Blom dat klanten bewust voor de Triodos Bank kiezen. „Klanten die voor ons kiezen, hebben daar echt wel even over nagedacht.” Want de bank wil bedrijven en projecten te financieren die een „meerwaarde” hebben op sociaal, milieu- en cultureel gebied. De Triodos Bank richt zich op innovatieve bedrijven, zegt Blom. Wat hij bedoelt? „Niet bedrijven die alleen maar meer spullen maken, maar betere, slimmere producten die minder belastend zijn. Maar ook beter voedsel, zoals biologisch voedsel.”

Blijkbaar trekt dit idee mensen aan. Want het aantal klanten van de bank is de afgelopen jaren hard gegroeid. In 2007 had de Triodos Bank 90.000 klanten. Eind 2011 was dat aantal gegroeid tot 355.000 klanten. De bank trok het afgelopen jaar weer meer spaargeld aan. De zogeheten toevertrouwde middelen, met name spaargeld, stegen vorig jaar met 692 miljoen euro. „En door je spaargeld bij ons neer te zetten, bestem je je eigen geld op een andere manier.”

Het is een ideale tijd voor Peter Blom om de boodschap van zijn bank te verkopen. Hij merkt dat mensen wat sneller naar hem luisteren. Hij kan makkelijk zijn verhaal doen. Dat was in 1983 bijvoorbeeld wel anders toen de Triodos Bank in Groningen de eerste windmolen financierde, zegt Blom. „Een paar gekke studenten hadden dat in elkaar geknutseld. Veel mensen dachten toen dat het nooit wat zou worden. En nu is windenergie uitgegroeid tot een miljardenindustrie.”

Een van de landen waar de Triodos Bank de afgelopen maanden hard groeide, is Spanje, vertelt Blom. Daar stonden volgens hem de afgelopen weken letterlijk ’s ochtends voor de deur te wachten om een rekening te kunnen openen. „De afgelopen maand kwamen daar tussen de 6.000 en 7.000 klanten bij. Die mensen willen hun geld bij een duurzame, veilige bank neerzetten.”