Facebook-mailadres: wel opgedrongen, niet afgedwongen

Facebook fans voor het logo bij het nieuwe Facebook hoofdkantoor in Menlo Park

Kleine verrassing van Facebook. Het sociale netwerk heeft deze week ongevraagd de contactgegevens van bijna een miljard klanten veranderd. Bij alle deelnemers van het netwerk staat nu dat ze te bereiken zijn op hun eigen Facebook-adres:  voornaam.achternaam@facebook.com. Dat prijkt nu op de Timeline, de lijst gebeurtenissen die Facebook-gebruikers met de buitenwereld delen.

Dat Facebook het mailadres een prominente plek geeft zorgt voor boze reacties van gebruikers (“ik wil helemaal geen Facebookmail”) en technologieblogs. In de eerste plaats omdat de wijziging uit de lucht komt vallen - een hinderlijke gewoonte waar Facebook de laatste tijd juist mee gebroken leek te hebben. En in de tweede plaats omdat er maar weinig mensen zijn die het mailadres van Facebook willen gebruiken.

Social inbox

De facebook.com-adressen zijn niet helemaal nieuw. Ze werden eind 2010 aangekondigd in het kader van Facebooks nieuwe berichtencentrum. Die uitbreiding van het sociale netwerk werd al snel de “emailkiller” van Mark Zuckerberg genoemd: zijn social inbox was bedoeld als een alternatief voor populaire webmail-applicaties als Gmail en Hotmail.

E-mailen is niet meer nodig in het tijdperk van sociale netwerken, vertelde Zuckerberg tijdens die presentatie. De meeste berichten hebben geen onderwerp dan ‘Yo’ of ‘Hi’ ; mailtjes zijn conversaties geworden. En ook het vertrouwde CC-veld en BCC –veld horen niet meer thuis in een wereld waarin iedereen al met iedereen verbonden is, via Facebook. E-mail zou meer als chat gebruikt moeten worden: korte berichten over en weer. Om ook met de wereld buiten het netwerk te kunnen blijven communiceren – er zijn nog ooms en tantes zonder Facebook – kregen alle deelnemers van het netwerk een @facebook.com-adres.

De introductie van de sociale inbox vond plaats kort nadat Google de stekker had getrokken uit zijn Google Wave project. Ook Wave probeerde email te vervangen door een complexe kruising tussen chat en projectbeheer. Veel te ingewikkeld voor gewone gebruikers,  zelfs voor professionals. Google kon z’n eigen Gmail niet verslaan en gaf de moed op.

Webmail onverminderd populair

De meeste mensen hebben al meer mailaccounts dan ze lief is en geen zin om nog een inbox in de gaten te moeten houden. Webmail vergt al veel tijd, blijkt uit een recent onderzoek van ComScore. Nederlanders spenderen per maand gemiddeld 175,3 minuten aan webmail,  ver boven het gemiddelde maar minder dan de Fransen (201,9 minuten) en de Britten (225,6 minuten). Hotmail, Yahoo en Gmail zijn de populairste diensten. Daar hebben de Facebook-mailaccounts nog geen deuk in kunnen slaan.

Volgens kritische gebruikers zou Facebook met deze actie op slinkse proberen zijn mislukte sociale inbox weer onder de aandacht te brengen. Onzin, aldus de internationale woordvoerster van het bedrijf:  “We hebben deze wijziging al in april aangekondigd: we willen de adressen consistent maken.”

Volgens het sociale netwerk is het goed voor de privacy, een facebook.com-account in plaats van je persoonlijke mail-adres.  Volgens de woordvoerster kun je nu je mailadres helemaal voor de buitenwereld verbergen, maar ook veranderen in je oude mailadres als je dat wilt. Met andere woorden: Facebook dringt z’n mailadres wel op, maar dwingt het niet af. Wie geen @facebook.com blieft kan dat eenvoudig weer terugdraaien: klik op de Timeline op ‘Informatie Bijwerken’ en pas de contactgegevens aan.

Vrienden vinden

Facebook moest deze week zelf ook iets terugdraaien. Een uit de hand gelopen test van Find Friends Nearby, een app die de aanwezigheid van Facebook-vrienden in je buurt toonde op basis van gps-locatie. Zulke locatiegebaseerde ontmoetingsdiensten schieten als paddenstoelen  uit de grond. Zo’n app doet het leuk op feesten en partijen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan de privacyvoorwaarden. Zeker als het grootste netwerk ter wereld er mee aan de gang gaat – Facebook heeft een reputatie hoog te houden als het gaat om privacyschandalen en -schandaaltjes.

De Amerikaanse pers dook dan ook meteen op Find Friends Nearby, dat al snel “the stalking app” gedoopt was. De site waar deelnemers zich konden inschrijven werd meteen uit de lucht gehaald. De woordvoerster: “Dit was geen officiële nieuwe versie van Facebook maar een stel techneuten die in het weekeinde iets wilden uitproberen.”

Of ze volgende week ook nog bij Facebook werken is niet bekend.

    • Marc Hijink