Facebook e-mail: opgedrongen,maar niet afgedwongen

Facebook vervangt de mail-adressen van de gebruikers door een facebook.com-adres. De klanten reageren boos; niet nog een webadres erbij. En zeker niet ongevraagd.

Kleine verrassing van Facebook. Het sociale netwerk heeft deze week ongevraagd de contactgegevens van bijna een miljard klanten veranderd. Bij alle gebruikers staat nu dat ze te bereiken zijn op hun eigen Facebook-adres: voornaam.achternaam@facebook.com. Dat prijkt op de Timeline, de lijst gebeurtenissen die gebruikers delen.

Dat Facebook het mailadres een prominente plek geeft, leidt tot boze reacties van gebruikers („ik wil helemaal geen Facebookmail”) en op technologieblogs. In de eerste plaats omdat de wijziging uit de lucht komt vallen – een hinderlijke gewoonte waar Facebook de laatste tijd juist mee gebroken leek te hebben. En in de tweede plaats omdat er weinig mensen zijn die het mailadres van Facebook willen gebruiken.

De facebook.com-adressen zijn niet helemaal nieuw. Ze werden eind 2010 al aangekondigd in het kader van Facebooks nieuwe berichtencentrum. Die uitbreiding van het sociale netwerk werd al snel de ‘e-mailkiller’ van Mark Zuckerberg genoemd: zijn social inbox was bedoeld als een alternatief voor populaire webmail als Gmail en Hotmail.

E-mailen is niet meer nodig in het tijdperk van sociale netwerken, stelde Zuckerberg. De meeste berichten bevatten niet meer dan ‘Yo’ of ‘Hi’. E-mail zou meer als chat gebruikt moeten worden: korte berichten over en weer. Om ook met de wereld buiten het netwerk te kunnen communiceren – er zijn nog tantes zonder Facebook – kregen alle gebruikers een @facebook.com-adres.

De meeste mensen hebben al meer mailaccounts dan ze willen en geen zin om nog een inbox in de gaten te moeten houden. Webmail vergt al veel tijd, blijkt uit een recent onderzoek van ComScore. Nederlanders spenderen per maand gemiddeld 175,3 minuten aan webmail, ver boven het gemiddelde. Maar minder dan de Fransen (201,9 minuten) en de Britten (225,6 minuten). Hotmail, Yahoo en Gmail zijn de populairste diensten. Daar hebben de Facebook-mailaccounts nog geen deuk in kunnen slaan.

Volgens kritische gebruikers zou Facebook op slinkse wijze proberen zijn mislukte sociale inbox weer onder de aandacht te brengen. Onzin, zegt de woordvoerster van het bedrijf: „ We hebben deze wijziging al in april aangekondigd: we willen de adressen consistent maken.”

Volgens het sociale netwerk is het goed voor de privacy, een facebook.com-account in plaats van je persoonlijke mail-adres. Volgens de woordvoerster kun je nu je mailadres helemaal voor de buitenwereld verbergen, maar ook veranderen in je oude mailadres als je dat wilt. Met andere woorden: Facebook dringt z’n mailadres wel op, maar dwingt het niet af. Wie geen @facebook.com blieft, kan dat eenvoudig weer terugdraaien: klik op de Timeline op ‘Informatie Bijwerken’ en pas de contactgegevens aan.

Facebook moest deze week zelf ook iets terugdraaien. Een uit de hand gelopen test van Find Friends Nearby, een app die de aanwezigheid van Facebook-vrienden in je buurt toonde op basis van gps-locatie. Zulke ontmoetingsdiensten schieten als paddestoelen uit de grond. Zo’n app doet het leuk op feesten en partijen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan de privacyvoorwaarden. Zeker als het grootste netwerk ter wereld er mee aan de gang gaat – Facebook heeft een slechte reputatie als het gaat om privacy.

De Amerikaanse pers dook meteen op Find Friends Nearby, dat al snel ‘the stalking app’ werd gedoopt. De site waar deelnemers zich konden inschrijven, werd meteen uit de lucht gehaald. De woordvoerster: „Dit was geen officiële nieuwe versie van Facebook, maar een stel techneuten die in het weekeinde iets wilden uitproberen.”

Of ze volgende week ook nog bij Facebook werken, is niet bekend.

Marc Hijink

    • Marc Hijink