Zomerstop bij Metro, oplagen pers dalen

Gratis dagblad Metro zal deze zomer twee weken niet verschijnen. De krant staakt de verspreiding begin augustus omdat veel minder mensen reizen met het openbaar vervoer. Metro, dat ook in Nederland last heeft van een krimpende advertentiemarkt, bespaart zo geld. Het is de eerste keer dat een Nederlandse krant een zomerstop aankondigt. Vorig jaar zomer verscheen Metro al niet op vrijdag.

Metro blijft wel de grootste gratis krant van het land met een verspreide oplage in het eerste kwartaal van 2012 van 463.000. Dat is 3,7 procent minder dan een jaar eerder. Concurrent Spits daalde 17 procent tot 326.000. Het Oplage-Instituut (HOI) maakte vandaag nieuwe kwartaalcijfers bekend. Daarover is elke keer discussie (zie onder) maar ze zijn wel belangrijk voor adverteerders.

In het eerste kwartaal kocht Nederland dagelijks 3 miljoen kranten (papier plus digitale replica). De totale betaalde oplage daalde 3,7 procent, meer dan het gemiddelde van 3 procent van de afgelopen jaren.

Grootste daler in absolute aantallen is De Telegraaf. De krant verkocht 513.000 kranten, 31.000 minder. NRC Handelsblad en nrc.next deden het beter dan het gemiddelde. De oplages bleven nagenoeg stabiel. NRC Handelsblad had een betaalde oplage (papier plus digitaal) van 200.392; 0,2 procent minder dan een jaar eerder. De oplage van nrc.next daalde 1,8 procent naar 72.292. Twee regiokranten stegen. Het Friesch Dagblad verkocht 3,4 procent meer (14.250). Het kleine alphen.cc verdubbelde zijn oplage bijna, tot 8.570 kranten. Van de vier opiniebladen had alleen de kleinste, De Groene, een hogere betaalde oplage (19.000, + 9,1 procent).

Oplagen dalen door de ontlezing, de recessie en concurrentie van tijdbestedingen als tv en web. Digitale abonnementen groeien, maar compenseren niet het verlies in print.