Oplages landelijke dagbladen opnieuw gedaald

De oplages van alle landelijke dagbladen zijn in het eerste kwartaal gedaald. De oplage van De Telegraaf, de grootste krant van Nederland, daalde met 5,8 procent het sterkst. NRC Handelsblad en nrc.next deden het in het eerste kwartaal van 2012 beter dan het gemiddelde, blijkt uit HOI-cijfers.

De oplages van alle landelijke dagbladen zijn in het eerste kwartaal gedaald. De oplage van De Telegraaf, de grootste krant van Nederland, daalde met 5,8 procent. NRC Handelsblad en nrc.next deden het in de eerste maanden van dit jaar beter dan het gemiddelde, blijkt uit HOI-cijfers.

In het eerste kwartaal dit jaar verkochten de betaalde dagbladen 3,05 miljoen exemplaren per dag (papieren plus digitale edities). De betaalde oplage daalde 3,7 procent, iets harder dan de gemiddelde daling van 3 procent van de afgelopen jaren.

De oplages van NRC Handelsblad en nrc.next bleven nagenoeg stabiel. NRC Handelsblad had een betaalde oplage (papier plus digitaal) van 200.392; 0,2 procent minder dan een jaar eerder. Nrc.next daalde met 1,8 procent naar 72.292.

Oplages kranten De Persgroep gedaald

De vier dagbladen van De Persgroep zagen hun betaalde oplage met enkele procenten dalen: AD 2,1 procent, de Volkskrant 4,1 procent, Trouw 4,2 procent en Het Parool 6,9 procent.

Twee regionale kranten boekten een oplagestijging. Het kleine Friesch Dagblad verkocht 3,4 procent meer kranten (14.250 stuks). Het nog kleinere Alphen.cc verdubbelde zijn oplage bijna, tot 8.570 kranten. Alphen.cc, een uitgave van Telegraaf-dochter HDC Media, verschijnt vier keer per week.

Ook daling oplage gratis kranten

Bij de gratis kranten bracht Metro de verspreide oplage met 3,7 procent terug tot 463.000; Spits schroefde de oplage met bijna 17 procent terug tot 326.000.

NRC handelsblad schrijft vanmiddag over de oplagedalingen:

De oplagedaling komt onder meer door de ontlezing, de economische crisis en de concurrentie van andere tijdbestedingen als televisie en internet. Verder schrappen veel kranten kortlopende proefabonnementen, die in het verleden een gunstig effect hadden op de oplagecijfers maar weinig effect op de lange termijn hadden. Weinig nieuwe lezers blijven hangen na zes weken (vrijwel gratis) lezen. Onder meer De Persgroep verkoopt nu proefabonnementen van zes maanden, genoeg om lezers ‘hooked’ te krijgen aldus topman Christian Van Thillo van de Persgroep onlangs in Adformatie.

Lees vanmiddag op de mediapagina’s van NRC Handelsblad een uitgebreider artikel over de oplagecijfers. Of lees het artikel vanaf 15.00 uur in de digitale editie (alleen voor abonnees)