Om te regeren heb je twee dingen nodig: tv en Bild

41 miljoen kranten liet de Duitse uitgeverij Springer afgelopen weekend drukken en verspreiden ter viering van de zestigste verjaardag van boulevardblad Bild, de grootste krant van Europa. Nooit eerder werden er zoveel gratis kranten in Duitsland afgeleverd.

Al bij de brievenbus ontstonden discussies tussen bewoners over het nut van de actie en de invloed van Bild. Want Bild bepaalt in Duitsland het gesprek van de dag.

In de gratis Bild staat een groot interview met oud-bondskanselier Gerhard Schröder, de voorganger van Angela Merkel. Hij zou ooit hebben gezegd dat een kanselier om te regeren maar twee dingen nodig heeft: Bild en de televisie.

Bild, met naar eigen zegen een dagelijkse oplage van bijna 2,7 miljoen exemplaren, leeft van de losse verkoop. De krant brengt veel sensatieverhalen en glamour, maar heeft op zijn tweede pagina ook serieus nieuws. Bild grossiert in primeurs, echte en onechte. De krant is in het Duitse mediabestel niet weg te denken en heeft een belangrijke functie als uitlaatklep van het Duitse volk.

In een ‘verjaardagsinterview’ in Die Welt zegt de hoofdredacteur van Bild, Kai Diekmann, dat boulevardjournalistiek „voor een miljoenenpubliek wordt gemaakt en niet voor de elite. Anders dan de Frankfurter Allgemeine of Die Welt beschrijven wij niet alleen wat er in de wereld gebeurt, maar proberen we ook te vertellen wat dit voor de mensen betekent.”

Correspondent Duitsland

    • Joost van der Vaart