Microsoft koopt zakelijk netwerk Yammer

Microsoft betaalt 1,2 miljard dollar voor Yammer. Deze zakelijke variant op Facebook en Twitter moet het ‘kantoor- gevoel’ op afstand bewaren.

Ook na beursgang van Facebook is de interesse voor sociale netwerken niet bekoeld. Maandag maakte softwarebedrijf Microsoft bekend dat het voor 1,2 miljard dollar (950 miljoen euro) Yammer overneemt. Dit jonge bedrijf, begonnen in 2008, is de zakelijke variant op sociale netwerken als Facebook en Twitter.

Yammer wordt gemaakt door ongeveer 400 medewerkers en heeft z’n hoofdkwartier in San Francisco. Het zit om de hoek bij Twitter en vlakbij Facebook, het grootste sociale netwerk ter wereld met bijna 1 miljard gebruikers. Terwijl Twitter vraagt ‘Wat houdt jou bezig?’ en Facebook ‘een grappig verhaal of een leuke herinnering’ wil, is de beginvraag van Yammer puur zakelijk: ‘Waar werk je aan?’

Sociale netwerken zijn ontworpen om iedereen met iedereen te verbinden. Yammers belangrijkste eigenschap is dat het alleen bedoeld is voor personeelsleden van een bepaald bedrijf. Medewerkers volgen elkaar, stellen vragen en vertellen aan welke projecten ze werken. Vanzelf, zo is de gedachte, ontstaat er een alternatief kennisnetwerk waar het hele bedrijf van kan profiteren.

Onderzoeksbureaus hameren al jaren op de bedrijfskundige voordelen van sociale netwerken. Maar de meeste werkgevers staan niet te juichen als ze personeel onder werktijd zien facebooken of twitteren. En zeker niet als er via die netwerken bedrijfsgeheimen de wereld ingesling-erd worden. Yammer pakt het anders aan: alleen medewerkers met een geldig e-mailadres hebben toegang. En Yammer gebruikt – in tegenstelling tot Facebook en Twitter – het gedrag en de interesses van zijn gebruikers niet om er advertenties bij te plaatsen.

Yammer zou ruim 90.000 bedrijven als klant hebben en 5 miljoen geregistreerde gebruikers tellen. Daarvan is 20 procent een betalende klant. De prijs die Microsoft betaalt is fors: 240 dollar (190 euro) per gebruiker. Ter vergelijking: Facebook werd tijdens de beursgang gewaardeerd op ruim 110 dollar per gebruiker. Maar de verwachting is dat betalende Yammer-klanten – 5 tot 15 dollar per werknemer per maand – meer geld opbrengen dan de advertenties van Facebook.

De overname van Yammer komt niet als een verrassing. Microsoft heeft een belangrijke groep zakelijke gebruikers en zoekt naar manieren om kantoorpakket Office, naast Windows de belangrijkste bron van inkomsten, uit te breiden met betere samenwerkingsmogelijkheden.

Bedrijven als IBM, Oracle en Cisco verbeteren ook hun professionele samenwerkingssoftware. Maar werknemers gebruiken in toenemende mate gratis consumentensoftware om makkelijker en sneller te werken. Denk aan Dropbox (gedeelde opslag) of WeTransfer voor het versturen van grote bestanden.

In het tijdperk van sociale media had Microsoft dus iets aansprekends nodig om zich te wapenen tegen Google, dat gratis online kantoorsoftware (Google Docs) en sociale netwerken (Google+) biedt. Yammer zou een goede aanvulling op Office kunnen worden.

Vorig jaar nam Microsoft ook al een ander netwerkbedrijf over: Skype, het bekende programma voor internettelefonie, kostte 8,5 miljard dollar. Skype wordt straks integraal onderdeel van het nieuwe besturingssysteem Windows Phone 8, dat Microsoft vorige week aankondigde.

Het zijn drukke dagen voor Microsoft-baas Steve Ballmer: een paar dagen daarvoor verbaasde hij vriend en vijand door aan te kondigen dat Microsoft zijn eigen tablet pc gaat maken, onder de naam Surface.

Voeg daarbij de aanstaande introductie van Windows 8, een rigoureuze verbouwing van het besturingssysteem, en je weet dat het komende najaar cruciaal is voor de toekomst van Microsoft en zijn topman.

    • Marc Hijink