Tien redacteuren weg bij FD, wil investeren in nieuwe concepten

Het Financieele Dagblad schrapt de banen van tien redacteuren en wil zich richten op nieuwe concepten. Foto Hollandse Hoogte / Gerard Til

Op de redactie van het Financieele Dagblad verdwijnen tien volledige arbeidsplaatsen. De bezuiniging is een gevolg van de dalende advertentiemarkt en de verschuiving van papieren naar digitale uitgaven. Dat maakte FD Mediagroep vandaag bekend. Gedwongen ontslagen worden niet uitgesloten.

Na de reorganisatie blijven er bij de ochtendkrant honderd volledige arbeidsplaatsen over op de redactie.

Met name de vormgeving en eindredactie worden anders ingericht, meldt het mediabedrijf waar ook radiozender BNR achter schuilgaat. Eind dit jaar moet het aantal banen zijn teruggebracht. Een deel van de reductie vindt plaats door pensionering en het niet verlengen van tijdelijke contracten.

De mediagroep gaat investeren in nieuwe uitgeef- en advertentieconcepten, om de daling van de omzet uit de traditionele activiteiten zoals krant en radio te compenseren. De resultaten van nieuwe activiteiten zijn tot nu toe ‘bemoedigend’. Die groei moet echter versneld worden, schrijft FD Mediagroep.

Eerder vandaag maakte HOI de oplagecijfers van onder meer het FD bekend. De betaalde papieren oplage van de zakenkrant daalde met tien procent, terwijl het aantal digitale abonnees met 116 procent steeg. Het aantal abonnees bleef hierdoor stabiel op 67 duizend.

    • Peter Zantingh