Duurzame ‘Back to the start’ wint reclameprijs Cannes

De reclame 'Back to the start' van Chipotle won de grote prijs van het Cannes International Festival of Creativity, Foto YouTube

De ‘Back to the start’-reclame van fastfoodketen Chipotle kreeg twee dagen geleden de onderscheiding ‘beste reclame ter wereld’ in Cannes. Wat waren de ingrediënten? Country-zanger Willy Nelson, Coldplay’s ‘The Scientist’ en duurzaamheid.

In de ruim twee minuten durende reclame gaat een boer die zijn kleine veeteeltbedrijf ziet veranderen in intensieve veeteelt, compleet met megastallen, ‘back to the start’. De reclame werd voor het eerst getoond tijdens de Grammy Awards in februari.

Geen product, alleen duurzaamheid

Back to the start’ viel op tussen de grote commercials vanwege zijn boodschap: duurzaamheid. Bovendien lijkt die boodschap het belangrijkst in de twee minuten die het filmpje duurt. Alleen aan het einde van de spot zien we dat het gaat om de keten Chipotle, maar nergens zijn de taco’s of burrito’s te zien waar het bedrijf bekend om staat.

De winnaar van het Cannes International Festival of Creativity:

Jury: Back to the start maakt iets in je los

Volgens de voorzitter van de jury van het Cannes International Festival of Creativity, Khai Meng Tham, viel ‘Back to the start’ op omdat de reclame “tijdloos” is en “je raakt”. Khai:

“Back to the start is tijdloos en maakt iets in je los. De beste winnaars in Cannes hebben altijd een boodschap en intensieve veeteelt is een groot probleem in de hele wereld. Dat een fastfoodketen zo’n reclame maakt, doet ons alleen maar hopen dat wanneer men de industrie kan veranderen, de wereld ook verandert.”

    • Hans Klis