Christelijke krant vernieuwt en krimpt

Ondanks rigoureuze vernieuwingen is het Nederlands Dagblad de snelst dalende krant. De betaalde website biedt hoop.

Het Nederlands Dagblad is percentueel de grootste daler van alle kranten, ondanks allerlei vernieuwingen. „Wij zijn gedwongen om creatief te zijn”, zegt adjunct-hoofdredacteur Rinder Sekeris, verantwoordelijk voor onder meer de digitale strategie.

De kleinste landelijke krant heeft veranderingen doorgevoerd waarover concurrenten alleen nog maar praten. De website werd betaald, het formaat werd klein maar chic (berliner), lezers kunnen abonnementen kopen op losse katernen zoals politiek en kerk.

Desalniettemin daalt de oplage al jaren. Acht jaar geleden lag die nog ruim boven 30.000. In het eerste kwartaal van 2012 verkocht het ND 26.500 kranten per dag. De krant ging over op berlinerformaat in oktober 2010, wat toen een tijdelijk positief effect had. Dat effect is nu uitgewerkt, vandaar de scherpere daling, aldus Sekeris. „Wij hebben toen veel proefabonnementen verkocht. We hielden al rekening met een daling, maar we doen het slechter dan het gemiddelde.” De gereformeerde krant heeft ook last van de ontkerkelijking.

Met de overgang naar berliner wijzigde de krant ook zijn indeling. Voorin eigen artikelen, achterin algemeen nieuws. „We wilden eigen werk beter presenteren, maar lezers misten het gewone nieuws. Dat hebben we teruggedraaid.” De krant plaatst veel kopij van de GPD. Het einde van de persdienst per 1 januari 2013 is „een groot probleem”.

Hoop put hij uit het succes van de digitale activiteiten. Het ND plaatste in juli 2011 zijn site achter het slot. „We wisten dat bezoekers zouden afhaken, maar nu ligt het aantal pageviews weer op het oude niveau. Mensen blijven langer op de site. Dat is interessant voor adverteerders.” De hogere omzet uit digitaal weegt niet op tegen de terugloop in print. „We moeten zes tot zeven jaar draaien om de investering terug te verdienen.”

Het ND plaatst alle kopij online, zodra artikelen af zijn. Anders dan bij grote kranten als de Financial Times en The New York Times is de betaalmuur van het ND ‘hard’. Eerst gratis een paar artikelen lezen is er niet bij. Sitebezoekers betalen per stuk of kopen een prepaid tegoed. Ook biedt het ND digitale abonnementen. Sekeris: „Het verdwijnen van De Pers, hoe cynisch ook, heeft een flink aantal mensen de ogen geopend. Gratis nieuws bestaat niet.”