CDA wil mildere forenzentaks

Het CDA komt terug van de afspraak de onbelaste vergoeding voor woon-werkverkeer volledig te schrappen. De partij wil een vergoeding van 13 cent per kilometer onbelast laten, voor auto- en ov-gebruikers. Dit voorstel voor het verkiezingsprogramma legt het partijbestuur komend weekeinde op een congres aan de leden voor.

In hun Lenteakkoord spraken VVD, CDA, GroenLinks, D66 en ChristenUnie af de onbelaste vergoeding voor woon-werkverkeer volledig af te schaffen. Vanaf 1 januari moet over de vergoeding belasting worden betaald, en dat kan forenzen veel geld schelen.

Het schrappen van de onbelaste reiskostenvergoeding levert 1,3 miljard euro op. Die wordt ingezet om de verlaging van de overdrachtsbelasting bij de koop van een huis permanent te maken. Die heffing is nu 2 procent, maar per 1 juli zou het weer 6 procent worden.

Het afschaffen van de onbelaste vergoeding voor woon-werkverkeer heeft voor veel maatschappelijke commotie gezorgd. Rover, belangenorganisatie voor reizigers in het openbaar vervoer, heeft een ‘meldpunt tegen reiskostentax’ geopend. De ANWB plaatste een ‘ReiskostenCheck’ op de site waarmee de forens kan berekenen hoeveel geld hij straks kwijt is.

Ook de vijf ‘Lentepartijen’ lijken niet enthousiast. Allemaal zeggen ze „voor hun handtekening te staan”, maar op D66 na maken ze nu terugtrekkende bewegingen. Zo liet premier Rutte weten dat er „een reële kans” is dat de VVD de forenzentaks niet opneemt in haar verkiezingsprogramma. GroenLinks wil de onbelaste vergoeding alleen afschaffen voor automobilisten, de ChristenUnie wil de forenzentaks halveren.

Het CDA wil in zijn verkiezingsprogramma de kilometerheffing nieuw leven inblazen. In ruil daarvoor zou de onbelaste vergoeding voor woon-werkverkeer gedeeltelijk intact kunnen blijven.

De uitwerking van de omstreden maatregel uit het Lenteakkoord komt pas na de verkiezingen van 12 september en moet dan in het Belastingplan 2012 worden opgenomen. Dit wordt met de Miljoenennota gepresenteerd op Prinsjesdag. Tot vlak voor Kerst kan de maatregel worden teruggedraaid; dan stemt de Eerste Kamer over het Belastingplan.

De uitwerking van het plan is niet eenvoudig. Om woon-werkverkeer te belasten, moet dit worden onderscheiden van zakelijk verkeer, dat nog wel onbelast kan worden vergoed. Soms is dat lastig – neem de loodgieter die op weg naar huis langs een klant rijdt, of de thuishulp die ’s ochtends gelijk naar de eerste afspraak rijdt.