Persgroep stopt met weekblad Intermediair

Intermediair, het bekendste personeelsadvertentieblad voor hoger opgeleiden, houdt na 47 jaar in de huidige vorm op te bestaan. De Persgroep Nederland, de nieuwe eigenaar van de titel, heeft besloten om het blad vanaf dit najaar alleen nog digitaal uit te geven. Dat heeft het krantenconcern, uitgeverij van onder meer De Volkskrant en Het Parool gisteren bekend gemaakt.

Het blad, dat nu een oplage heeft van 150.000 exemplaren, zal een volledig nieuwe, minder journalistieke formule krijgen. Op de huidige redactie werken 13 mensen. Die zullen allemaal hun baan verliezen. Volgens directeur Dirk Velghe zal de redactionele voortaan volledig worden uitbesteed. „Het blad moet, in een hedendaagse vorm, op een totaal andere manier gemaakt gaan worden.”.

Het opheffen van het weekblad maakt deel uit van een grote reorganisatie van alle personeelsadvertentieactiviteiten van De Persgroep en VNU Media, het moederbedrijf van Intermediair dat de Persgroep in mei overnam. Hierdoor zullen 107 van de 217 banen verdwijnen.

In de nieuwe organisatie wordt Intermediair de merknaam voor alle personeelswebsites en -advertenties van de krantentitels uit het concern. „Hierdoor worden bereik, zichtbaarheid en respons verder vergroot”, zegt Velghe, de door De Persgroep als directeur van VNU Vacature Media is aangesteld, in een toelichting. Zo zal de website vkbanen.nl opgaan in de site intermediair.nl. Omdat de overlap volgens Velghe slechts 10 procent bedraagt, zal de samenvoeging „een aanzienlijke verbreding van het aanbod opleveren, van zowel vacatures als geschikte kandidaten”.

Andere websites van VNU Media worden opgeheven of verkocht. Voor de sites HRbase.nl en intermediairPW.nl, beiden gericht op personeelsmanagers, zijn volgens Velghe kopers in de markt. Twee andere bekende activiteiten van VNU Media, de ict-netwerksite Tweakers.net en het ict-magazine Computable worden „vooralsnog aan boord gehouden”, zegt Velghe. „We zullen later besluiten wat we daarmee doen. Maar het is duidelijk dat we ons voortaan volledig op recruitment willen gaan richten.”

In de hoogtijdagen van Intermediair, eind jaren negentig, lag de oplage boven de 300.000. Met het inklappen van de internetbubbel viel het aantal abonnees vervolgens terug.

VNU Media was jarenlang in handen van het grote Nederlandse uitgeefconcern VNU. Nadat dat in 2006 was opgekocht door een consortium van private-equitypartijen, werd VNU Media een jaar later doorverkocht aan 3i, een andere investeringsmaatschappij. Het bedrijf kwam hierna in grote problemen door een combinatie van kredietcrisis, het inzakken van de advertentiemarkt en de hoge schuldenlast waarmee het door de eigenaren was opgezadeld.