Hoe Sorkin met The Newsroom de plank misslaat - de recensies op een rij

HBO pakte vannacht in de VS uit met de première van The Newsroom. Sindsdien vult het web zich met meer en meer vernietigende oordelen. Dit gaat recht tegen de verwachtingen in van de nieuwe serie van de Oscarwinnende scenarist Aaron Sorkin. Waar gaat het mis volgens de recensenten? Een overzicht.

Jeff Daniels speelt in The Newsroom de populaire nieuwslezer Will McAvoy, het gezicht van het programma News Night. McAvoy staat bekend als de neutraliteit zelve, ofwel ‘de Jay Leno onder de nieuwsankers’. Maar dan krijgt hij tijdens een debat een vraag voorgeschoteld die weinig met neutraliteit te maken heeft: “Wat maakt Amerika tot het beste land op aarde?” Vervolgens wordt hij flink onder druk gezet te antwoorden, en McAvoy knapt.

Het resultaat is een hatelijke uitbarsting die zijn imago en zijn team nogal wat schade aanbrengt. Hij wordt een tijdje op vakantie gestuurd, keert terug en dan blijkt dat de meeste News Night-collega’s zijn opgestapt, en hij met een ex-vriendin het programma opnieuw op poten moet zetten. Zij blijkt een rasjournalist die terug wil naar een paar ‘basisprincipes’ van het vak: bij de feiten blijven, zonder angst om mensen tegen de haren in te strijken.

Te weinig nuance, teveel moraliteit

Kritiekpunten die uit de recensies naar voren komen: een gebrek aan originaliteit en nuance, en het zwartgallige beeld dat Sorkin schept van de Amerikaanse mediawereld. Zijn eigen frustratie neemt de overhand, tot ongenoegen van Amerikaanse recensenten:

volgens The Boston Phoenix beschrijft Sorkin een geïdealiseerde visie van journalistiek waarin verslaggevers “de leugens ontwijken en het publiek direct vertelt wat het moet weten”. Allemaal leuk en aardig, maar niet nieuw, want die show bestaat al: The Daily Show with Jon Stewart.

The Washington Post noemt de serie “een poppenshow waarin Sorkin alle touwtjes in handen heeft om zijn ongenoegen te uiten over de teneur van het publieke debat.”

Een dergelijke ergernis blijkt ook uit het verslag van de New Yorker:

‘Een morele vorm van eczeem’

“In The Newsroom komen intelligente mensen om en om aan het woord om elkaar vol bewondering toe te spreken. Ze strooien met aria’s die bestaan uit feiten en willen het televisienieuws opnieuw uitvinden. [...] Deze mensen zitten zo vol woede dat het een morele vorm van eczeem veroorzaakt waar de kijker jeuk van krijgt.”

De Huffington Post schreef een vernietigend oordeel dat ook vooral wordt veroorzaakt door de idealistische toon van de auteur:

“Het grootste probleem van The Newsroom, en dat is er een van de vele, is dat het doel en het verhaal van de serie totaal met elkaar in conflict zijn. Het resultaat is een dramatische bende, eentje die een prima cast onnodig verpest, tenzij je Sorkins doel om ‘De wereld recht te zetten’ als nuttig doel beschouwt.”

The Miami Herald schrijft een even negatief stuk, en mist vooral de nuance in het verhaal:

“Voor een televisieveteraan als Sorkin is het wel erg vreemd om een beeld van zijn eigen werkgebied te scheppen dat doorvlochten is van zelfhaat, waarin ‘het kwaad’ gelijk staat aan het populaire en ‘het goede’ gelijk staat aan het impoplaire.”

Om af te sluiten met een positief geluid, er zijn mensen die van deze eerste aflevering hebben genoten. The New York Post gaf de serie drie van de vier sterren, en is mild in de kritiek:

“The Newsroom is tegelijkertijd vermakelijk en irriterend. De informatie is belangrijk en goed, maar het continue geklaag waarmee het wordt gebracht niet. Nieuwsjunkies zullen ervan smullen.”

    • Annemarie Coevert