Die banken denken alleen aan zichzelf met pleidooi voor IBAN

De invoering van het internationale banknummer voor binnenlandse betalingen helpt alleen banken, en niet de consument. Niet doen dus, bepleit R.G. van den Brink.

Voor het betalingsverkeer in Nederland worden banknummers gebruikt van (meestal) zeven of negen cijfers. Voor internationaal betalingsverkeer is er het International Bank Account Number (IBAN). Dit is een internationaal banknummer met achttien cijfers en letters. Dit IBAN bestaat al jaren. Iedere rekeninghouder in Nederland heeft er eentje. Het is een prima hulpmiddel voor goedkope, internationale betalingen.

De banken zijn een campagne begonnen om het IBAN ook in te voeren voor het betalingsverkeer binnen Nederland. In de toekomst mag uw bestaande banknummer niet meer worden gebruikt. Het wordt vervangen door deze formule van achttien letters en cijfers.

Consumenten en bedrijven hebben voor nationaal gebruik geen enkel voordeel van dit twee keer zo lange IBAN. Bij gebruik van het bestaande banknummer worden al vaak fouten gemaakt. Het ligt voor de hand dat het aantal fouten zal toenemen bij gebruik van IBAN. Ook de toegankelijkheid van het betalingsverkeer zal er niet door toenemen.

Waarom willen de banken het dan toch? De officiële reden is: meer Europa. De werkelijke redenen zijn anders.

De nieuwe systemen van de banken werken met IBAN. Bij gebruik hiervan hoeven ze dus het bestaande banknummer niet meer naar het IBAN om te zetten. Hoezo klantgerichtheid?

Door het gebruik van IBAN wordt het voorgoed onmogelijk dat iemand zijn banknummer meeneemt naar een andere bank, de zogeheten nummerportabiliteit – in het IBAN komt de naam van de bank voor. Nummerportabiliteit is allang een wens van consumenten, bedrijven en politiek, maar de bankenlobby heeft dit steeds weten te voorkomen. Consumenten en bedrijven moeten het doen met een halfbakken verhuisservice. Voor mobiele telefoonnummers was zoiets niet acceptabel. Die kunnen al jaren gewoon worden meegenomen.

De banken zelf durfden niet naar buiten te komen met dit verhaal over IBAN, gezien hun belabberde reputatie. Het ministerie van Financiën had blijkbaar evenmin trek om het te verkopen aan de Nederlandse bevolking. Gelukkig is er dan nog De Nederlandse Bank, het schoothondje van de banken. Het feit dat DNB de reclame omtrent IBAN voor de banken doet, bewijst dat ze nog steeds aan de leiband van de banken loopt en andere maatschappelijke belangen uit het oog verliest.

Consumenten en bedrijven, laat u niet op kosten en moeite jagen. Weiger medewerking aan gebruik van IBAN voor betalingsverkeer binnen Nederland. Eis nummerportabiliteit van uw bank.

Politiek, laat u niet langer om de tuin leiden door de bankenlobby, met hun gruwelverhaal over kosten van honderden miljoenen euro’s. De banken kunnen miljarden euro’s laten verdampen. Laat hen nu iets nuttigs doen met geld.

Het goede nieuws is dat er op 12 september verkiezingen zijn. Dan wordt er naar u geluisterd. Vraag uw politieke partij of zij wetgeving wil maken om nummerportabiliteit af te dwingen bij de banken.

Het is nu of nooit!

R. G. van den Brink

Houten

    • R.G. van den Brink