Brieven

Meer Betuwelijn, minder file

De Betuwelijn is absoluut niet rendabel, concludeert nrc.next (op de hoogte, 21 juni). De aanlegkosten vielen vele malen hoger uit dan verwacht en er rijden veel minder treinen over het traject dan gepland. Nu reed ik onlangs naar Tiel, parallel aan de Betuwelijn, en kwamen in een file van vrachtauto’s terecht. Waarom wordt deze vracht niet over de peperdure Betuwelijn gereden? Al die containers op die vrachtwagens kunnen ook via de Betuwelijn getransporteerd worden en dan hebben we weer een file minder. Ons belastinggeld zit in deze peperdure Betuwelijn, maar daar hebben de vervoerbedrijven lak aan. Als vervoerbedrijven meer wegenbelasting voor vrachtwagens zouden moeten betalen, gaan ze wel nadenken over een ander alternatief als de Betuwelijn.

Groene groei

In het opiniestuk ‘Duurzaam groeien – dat kan dus wel’ (Opinie, 20 juni) wijzen de auteurs binnen het duurzaamheidsvraagstuk een machtige rol toe aan de economie. Daarmee leggen ze de vinger op de zere plek. Een duurzame wereld bestaat blijkbaar alleen bij de gratie van een florerende economie. Maar hoe lang moeten we nog luisteren naar utopische verhalen over- ‘duurzaam groeien’? Put your money where your mouth is zouden de Britten zeggen. Daarom stellen we voor dat elke politicus, publicist of hegemonist die het woord duurzaamheid in de mond neemt, zijn privékapitaal en staatsobligaties in het op te richten aandeel ‘duurzaamheid’ stopt. Het zal dan niet lang duren voordat een aanzienlijk deel van het wereldkapitaal onderworpen is aan de grootte van de ijskappen. Als de polen gaan smelten, dan nemen ze de koers mee in hun val. Om hun eigen hachje te redden zullen die machthebbers en beleidsmakers moeten zorgen dat niet langer alleen zij, maar ook de wereld een goede concurrentiepositie heeft. Geen verhalen, maar betalen – dat kan dus ook.

    • Lia Copijn-Schukking
    • Roanne van Leijden
    • Nura Rutten