Nadrukkelijke bijrol

De Opel Ampera dankt de titel ‘Auto van het Jaar 2012’ aan zijn schone karakter. Maar daarop is nog wel het een en ander af te dingen.

fotografie: Lars van den Brink Onderwerp: Opel Ampera gefotografeerd bij van Kouwen Hoofddorp. Op de foto links verkoopadviseur Jeroen Putzes en rechts Hoofd verkoop Niels Cammelot.

Op deze pagina had eigenlijk een Renault zullen staan. De volledig elektrisch aangedreven Fluence ziet er weliswaar uit als een gewone auto, maar heeft alleen een elektromotor en accu’s. Daar kwam meteen een praktisch probleem om de hoek kijken, want nergens in mijn woonplaats is een auto-oplaadpunt. Bij mijn te Amsterdam wonende vriendin overigens wel – bij haar in de straat zelfs – maar met een actieradius van rond de honderd kilometer bleek dat toch allemaal niet praktisch. Een bezoekje aan vrienden die slechts 35 kilometer verderop wonen zou al een heel avontuur worden. Thuis opladen, met een verlengsnoer door de tuin, werd door Renault afgeraden. En dus liet ik de Fluence voor wat hij is.

Een week later stond de Opel Ampera voor de deur. De regerend ‘Auto van het Jaar’ wordt ook elektrisch aangedreven, maar heeft een zogenaamde ‘range extender’. Een kleine benzinemotor waarmee, als de accu’s zijn uitgeput, toch nog kan worden doorgereden. Vergelijk het maar met een zeilboot, die bij gebrek aan wind kan terugvallen op de buitenboordmotor. De Ampera is daarmee echt een elektrische auto en geen hybride. Die laatste rijdt overwegend op benzine of diesel en krijgt slechts af en toe hulp van een elektromotor waarvan de accu al rijdend wordt opgeladen. De Ampera rijdt altijd elektrisch, er hoort dan ook een stekker bij de auto – vandaar de uitdrukking plug-in hybrid – want de accu’s moeten wel apart worden opgeladen. Bij mijn vriendin in de straat ging dat prima, bij een (en dat is uniek in Amsterdam-Zuid) ook nog eens bijna altijd beschikbare parkeerplaats.

Puur op de elektromotor rijdend is de Ampera doodstil, wat weer gevaarlijk kan zijn voor voetgangers. Die horen je immers niet aankomen. Om die reden heeft de Ampera een vriendelijk klinkend voetgangerstoeterje, naast een gewone claxon. Dat louter elektrisch rijden leer je snel af, omdat dan de accu’s bijzonder snel leeg zijn. Met volle accu’s kun je zo’n zestig kilometer rijden en het is raadzaam om een zekere accucapaciteit over te houden voor rijden in stedelijke gebieden. Daar doen uitlaatgassen immers het meeste kwaad. Om die reden is de Ampera voorzien van een ‘hold’-functie, die de benzinemotor blijvend bij de aandrijving betrekt. Een nuttige stand van de automaat is ‘L’, waarin de auto bij gas loslaten merkbaar afremt en tegelijkertijd stroom opwekt naar de accu’s. Zo kun je wat extra elektrische kilometers winnen en gebruik je de remmen minder.

Vierzitter

Die accu’s zijn wel behoorlijk bepalend voor zowel het rijgedrag als het interieur van de Ampera. Hij weegt inclusief bestuurder zo’n 1.800 kilo en dat voel je. De accupakketten hebben ook invloed op de zitruimte achterin, want daar is geen bank te vinden, maar twee stoelen. De Ampera is nadrukkelijk een vierzitter, wat hem minder geschikt maakt als gezinsauto. De bagageruimte duidt daar ook al op, want die is – ook al door die accupakketten – vrij bescheiden.

Rijden gaat verder heel eenvoudig. Het dashboard biedt een kakofonie van lichtjes, ledjes, lampjes en schermpjes, waarbij een balkje met een daarin bewegend balletje de bestuurder voortdurend uitdaagt tot zuinig rijden. Dat lukt niet altijd; ik had nogal veel snelwegkilometers te maken in de testweek en dan verbruikt de Ampera toch als een gewone middenklasser. Dat de benzinemotor een nadrukkelijke bijrol heeft, blijkt uit het ontbreken van een toerenteller. Maar nodig is hij absoluut.

Ten slotte: vanwege zijn elektrische status trekt de Ampera veel aandacht van zakelijke automobilisten, omdat de fiscale bijtelling 0 procent bedraagt. Dat is niet helemaal eerlijk, want uitstootloos is de auto bepaald niet. Hij verbruikt nog best de nodige benzine omdat lang niet elke automobilist aan 60 kilometer per dag genoeg zal hebben. Vanaf 2014 wordt daar iets aan gedaan (7 procent bijtelling), maar tot die tijd rijden Ampera-rijders hun privékilometers voor niets. Nu alleen de baas nog overtuigen, want 45 mille is een stroeve prijs.