Glimjasjes naast Zweeds design

Het assortiment van modewinkel Labels in Sittard is gemêleerd en de sfeer is informeel.

Wat

Diep in Limburg, midden in het verder wat uitgestorven ogende centrum van Sittard, zit sinds eind 2008 Labels, een dames- en herenmodezaak vol grote namen.

Wat hebben ze

In de etalage hangt modieuze, maar ingetogen mode: een pop draagt een lichtblauwe spijkerbroek met extreem wijd uitlopende pijpen van See by Chloé (267 euro) en fantastische, zwarte loafers van Acne met grote kwasten (449 euro). Daarachter hangt een eenvoudig, wit jurkje van By Marlene Birger.

Eenmaal binnen lijk je in een compleet andere winkel te zijn beland: dunne, gewatteerde Moncler-jasjes (vanaf 450 euro) vol logo’s glimmen je tegemoet, naast ietwat schreeuwerige mannenmode van Frankie Morello en dure spijkerbroeken met bleekvlekken en gaten van PRPS (rond de 450 euro). Dit alles wordt begeleid door harde Rihanna-muziek.

Verderop in de winkel blijkt er toch ook wat te vinden voor de modieuze man die zich wat rustiger kleedt: moderne gaatjesschoenen van het Londense merk Skive (199 euro) en lekker veel Scandinavisch design van Acne. De najaarscollecties van Rick Owens en Givenchy kunnen elk moment binnenkomen.

De damesafdeling is al net zo gemêleerd: ingetogen ontwerpen van Maison Martin Margiela (lijn 6) hangen naast asymmetrische jurken van Vivienne Westwoods tweede lijn Anglomania. Op de kleine schoenencollectie vind je sneakers met hakken van Y-3, kleurrijke rubberen schoenen van Melissa en heftige, hoge gympen van Rick Owens.

Hoe ziet het eruit

De winkel bestaat uit twee samengevoegde panden. De tussenliggende binnentuin werd overbrugd met glas, en dat inspireerde interieurontwerper Maurice Mentjens tot een Hof van Eden-thema. Zo ontwierp hij stalen boompjes voor aan de muur, die als kledingrekken dienen. In het linkergedeelte vind je de spierwit geverfde vrouwenafdeling: een verwijzing naar „de maagdelijke onschuld”. De mannenafdeling is daarentegen pikdonker, wat refereert aan „het verloren paradijs”.

Hoe word je geholpen

Meestal geldt in de retailwereld: hoe duurder het assortiment, hoe correcter het ABN waarin het winkelpersoneel je aanspreekt. Maar als ik hier de pashokjes uitloop in de broek uit de etalage , vraagt de vrolijke verkoopster in plat Limburgs: „En, wa vind dich van die boks?”

Voor wie

Er hangt een informele sfeer, dus tienerjochies passen onbekommerd kleren die ze vast niet kunnen betalen. Een hip meisje van begin twintig past een knalroze Acne-blouse, terwijl een pensioengerechtigde vrouw haar slag slaat met By Marlene Birger. De eerder genoemde mannenmode vol logo’s doet denken aan de kleding die profvoetballers graag dragen, en wat blijkt: Bert van Marwijk komt hier graag.

    • Nathalie Wouters