Eigenlijk win je publiciteit

Fotografe Cindy Heijnen reist door Nederland op zoek naar kleine en grote winnaars en het belang van winnen vandaag de dag.

Cindy Heijnen Rubriek Achterpagina 'De Winnaar' 20-06-2012 Toon&JozŽ van Dinther

Aspergeteler Toon van Dinter en echtgenote Jozé wonnen de verkiezing van het Brabants Aspergegenootschap voor de lekkerste asperge van 2012.

„Ik ben dit jaar voor het eerst lid van het Brabants Aspergegenootschap, een genootschap van restauranthouders en telers die de Brabantse aspergecultuur promoten. En dan meteen de hoofdprijs winnen, dat is mooi. Je krijgt een oorkonde en een beeldje maar eigenlijk win je publiciteit. Je moet na het winnen van de prijs zelf aan de slag, aandacht zoeken. Omroep Brabant kwam bijvoorbeeld bij ons langs. We merken echt een verschil, er zijn nu mensen uit Amsterdam die bellen of mensen uit de omgeving die langskomen om te proeven of onze asperges echt beter zijn. Voor de verkiezing steken 36 telers anderhalve kilo asperges. Die worden bereid door een topkok en per vijf telers door een panel geproefd. De beste tien gaan door naar de finale. Ik had niet verwacht dat we zouden winnen, maar wel dat het aspergeras dat wij steken een prijs zou krijgen. We kregen veel felicitaties uit onze omgeving, iedereen wil die prijs natuurlijk, het is reclame. De prijs is nog nooit tweemaal gewonnen door dezelfde teler, dus dat gaan wij volgend jaar proberen.”

    • Cindy Heijnen