Anders verkoop je toch gewoon de boot?

Met de ‘Rotterdam’ keert de verbeeldingskracht terug op Zuid, zei de toenmalige Rotterdamse PvdA-wethouder Dominic Schrijer ooit over de SS Rotterdam.

Inderdaad. De fantasieboot die woningbouwcorporatie Woonbron kocht gaat het voorstellingsvermogen al snel te boven. De corporatie verwierf het passagiersschip, ooit nog van Joep van den Nieuwenhuyzen, om het grondig te renoveren tot een hotel-, congres- en theatercentrum. Corporatiedirecteur Martien Kromwijk sprak van „maatschappelijk ondernemerschap”.

Wat zou dat betekenen, maatschappelijk ondernemerschap? Misschien iets met de lasten voor het collectief en de lusten voor de inspirerende leidinggevenden?

Met het ministerie werd afgesproken dat het project maximaal 6 miljoen euro zou kosten. Het was immers een „nevenactiviteit”. Dat werd een slordige 200 miljoen. In 2008 verordonneerde de minister verkoop van de boot.

Maar de boot is er nog steeds. Uit het jaarverslag dat Woonbron deze week publiceerde blijkt dat de corporatie opnieuw in de verliezen duikt door zijn maatschappelijk ondernemerschap. En Kromwijk, de man die in 2010 een dikke 3 ton verdiende? Die vertrok. Niet vanwege de duikboot maar vanwege een niet nader genoemd „verschil van inzicht” met de commissarissen. Plus 337.212,16 euro „beëindigingsvergoeding”, onder meer ter „compensatie voor het optredend verlies aan (vroeg)pensioen”.