Taxi aanvragen via de app? Kan je lang wachten

Rondhangen bij een taxistandplaats is niet meer nodig. Via Cabster, een app voor de mobiele telefoon, komt de taxi naar de klant. Althans, dat is de bedoeling.

Nederland, Amsterdam, 10 september 2010, TCA taxi 7x7 standplaats bij de RAI tijdens een congres / evenementenhallen tijdens een beurs in de RAI. / TCA taxi taxichauffeur taxichauffeurs taxibedrijf taxi's klanten klant taxirit chauffeur taximedewerkers wagenpark taxi-ondernemer passagier passagiers Amsterdamse taxichauffeur Logistiek transport gediplomeerde taxi-chauffeurs CCV-examen verplichte chauffeurspas Foto: Peter Hilz

Het is zaterdagavond. In Café De Haven, de dorpskroeg van Scheemda, heeft iedereen een rijbewijsonvriendelijk alcoholpromillage in het lichaam. Het is bovendien midden in de nacht en het Oost-Groningse platteland staat niet bekend om het uitstekende openbaarvervoersnetwerk. Een perfect moment om te testen of de net geïntroduceerde taxi-app ‘Cabster’ de ambitieuze doelstellingen kan waarmaken.

Cabster is sinds anderhalve week verkrijgbaar in de app-stores van Apple en Android. Tegelijk met de applicatie is een website gelanceerd. Om een taxi te bestellen moet de klant via de app of web een ophaalpunt en bestemming invullen. Vervolgens geeft een ritprijs die de gebruiker direct via mobiel bankieren of een eenmalige machtiging kan betalen. Na betaling is de auto gereserveerd en verschijnen de reisdetails in beeld. Binnen dertig minuten komt een taxi opdagen.

Cabster komt voort uit een samenwerking tussen Connexxion en Taxi Partners. Het maakt gebruik van chauffeurs die al in het netwerk zitten. In totaal betreft het zestig verschillende taxipartners met vijfduizend voertuigen. De applicatie biedt bovendien, als eerste en enige app, dekking in heel Nederland.

Cabster heeft veel weg van het Amerikaanse ‘Uber’, waar klanten ook via een app reserveren en digitaal betalen. Het verschil is dat Uber zich richt op door het land verspreid liggende steden, waar Cabster het hele land bedient. In Nederland zijn ook applicaties die lokaal taxireserveringen mogelijk maken. De vraag is welke meerwaarde Cabster biedt. „Het is handig als je naar een plek moet waar je niet bekend bent”, vertelt woordvoerder van Cabster Danielle Meijne. „Met deze applicatie hoef je niet uit te zoeken wat de lokale taxivervoersbedrijven zijn.”

Wegens het systeem van vooraf en digitaal betalen heeft de Consumentenbond twijfels geuit over Cabster. Een woordvoerder legt uit: „Wij zijn een voorstander van heldere tarieven en transparantie. We zijn alleen geen voorstander van vooraf betalen. De consument staat dan minder sterk”. Het bezwaar is vooral principieel van aard en niet specifiek gericht tegen Cabster. „We kijken eerst maar eens hoe het gaat lopen.”

Meijne van Cabster zegt dat ze de bezwaren begrijpt. „Er is geen reden tot zorg. Connexxion zit er achter en dat bedrijf bestaat al tientallen jaren. Failliet gaan we niet. Bovendien krijgen gebruikers binnen 24 uur hun geld terug als de rit onverhoopt niet doorgaat.” Het vooraf betalen zou de taxiservice bovendien betrouwbaarder maken omdat de chauffeur geen omwegen kan nemen of de gebruiker op de bestemming kan confronteren met een te hoge ritprijs.

Bij het downloaden van de applicatie voor Android valt direct op dat de gebruiker een wel erg verontrustende machtiging moet afgeven. Om gebruik te kunnen maken van Cabster moet de klant ermee akkoord gaan dat de app zonder tussenkomst van de gebruiker telefoonnummers kan bellen. Er staat bij vermeld dat door schadelijke toepassingen onverwachte oproepen op de telefoonrekening kunnen verschijnen. Een telefoontje naar Meijne verschaft duidelijkheid: het gaat hier om het bellen naar de Cabster helpdesk via de applicatie. Dat zal wel, maar door het accepteren van de voorwaarden staat een klant juridisch niet bepaald sterk als wel geld van de rekening afgeschreven wordt. Omdat Apple een dergelijke waarschuwing niet geeft, krijgt de app het voordeel van de twijfel. Apple test alle applicaties vooraf en heeft Cabster blijkbaar goedgekeurd.

Tijd om de proef op de som te nemen. Na registratie verschijnt de melding dat de taxi om middernacht zal arriveren. Vanaf vijf minuten voor tijd werpen de wachtenden verwachtingsvolle blikken naar buiten. De taxi kan ieder moment verschijnen. Maar dat gebeurt niet. Na een uur wachten stappen zij over op plan b: schoonfamilie is bereid om een lift naar huis te verzorgen.

Nóg een half uur later – ruim een uur te laat – komt een sms binnen: er staat een taxi voor de deur. Helaas iets vertraagd. En daarom niet meer nodig. De klantenservice is er wel op tijd bij: om half twee ’s nachts komt al een telefoontje met de vraag waarom er geen gebruik gemaakt is van de taxidienst. Op de uitleg dat de taxi veel te laat was, betuigt de klantenserviceman spijt. „Hoe zit het nu met terugbetaling van de kosten?” Tja, dát weet de meneer ook niet. Maar als het bedrag ergens in de loop van volgende week niet teruggestort is, kan de gedupeerde klant het beste weer even contact opnemen met de klantenservice.