Marketing voor de vrouw

‘Donald Duck Tuinboek, alles klopt tot in de details’ las ik in een verslag van een bijeenkomst van uitgevers en boekhandelaren. Ik wist niet dat het Donald Duck Tuinboek bestond, vermoedelijk wegens mijn gebrek aan belangstelling voor tuinboeken, want aan die voor Donald Duck kan het niet liggen. Juist daardoor weet ik hoe diep de kloof is tussen de aanprijzing van de uitgever (‘Geloof het of niet, maar zelfs oom Donald kan tuinieren! Zaaien, planten en oogsten; het is zo gepiept.’) en de literaire realiteit van de reeks Donald Duck.

Een moestuin van Donald Duck zou zeker ten prooi vallen aan een mollenplaag, een woedeaanval van buurman Bolderbast of de landing van een ruimteschip, lang voor er een radijsje was geoogst. Dit tuinboek is even absurd als W.F. Hermans’ Grote boek voor positief conflictmanagement of (iets commerciëler) Saskia Noorts Grote bijzinnenboek.

De opmerking over het Donald Duck Tuinboek stond in een betoog, geciteerd in Boekblad, aangaande de vijf marketingwetten voor de vrouw – belangrijk, want in de boekwinkel heeft de vrouw nog altijd de broek aan. Dit is wat de vrouw wil zien: altruïstisch zijn, authentiek en eerlijk zijn, begrip tonen, een relatie aangaan en het mooi maken. Leg de autobiografie van voetballer René van der Gijp er maar naast, alles klopt.

Maar kijk ook eens naar Met schrijven zin verzamelen. Over poëzie in de Lage Landen van Hans Groenewegen. Vroeger zou ik zeggen: ‘Een mooie essaybundel over dichters die ik eerst niet begreep, die ik soms nog steeds niet begrijp, maar over wie ik wel wijzer ben geworden.’ Nu doe ik dat niet meer. Het wordt: Uit liefde voor de poëzie (check altruïsme) neemt Groenewegen ons mee in zijn bewondering én zijn twijfels over het werk van Nederlandstalige dichters. Soms zegt hij onomwonden ‘Ik weet het niet’ (check eerlijkheid) of bepleit hij dat studenten wekelijks een gedicht uit hun hoofd leren: ‘Weinigen hebben het voor hun eindexamen van de middelbare school al voelen knagen, maar er is honger, honger naar wijsheid’ (check begrip). Hij brengt het idee zelf in de praktijk (check relatie aangaan), wat een prachtzin oplevert die zo in een dichtbundel kan: ‘Vandaag leer ik een gedicht van Ruth Lasters uit mijn hoofd’ (check maak het mooi).

Vanaf morgen is het radiospotje te horen. Als Hans Groenewegen straks in de top-10 staat, weet u dat het door de marketing komt.

    • Arjen Fortuin