Hoge loonkosten nekken Air France

Air-France gaat ruim 5.000 banen schrappen. In totaal moeten de kosten van de Franse tak van Air France-KLM met 20 procent omlaag.

De luchtvaartmaatschappij Air France, de Franse tak van Air France-KLM, wil tegen eind volgend jaar 5.122 van de 49.301 banen schrappen. Dat heeft directeur-generaal Alexandre de Juniac gisteren bekendgemaakt.

De aangekondigde maatregel is de bijdrage van Air France in de 2 miljard euro die moedermaatschappij Air France-KLM dit en volgend jaar wil besparen, met de bedoeling om vanaf 2014 weer break-even te draaien.

Air France maakt vaart: komende donderdag al wil de groep een sociaal akkoord met de vakbonden rond hebben, zodat de afvloeiingregeling vanaf deze zomer kan ingaan. De groep wil de bezuiniging realiseren zonder gedwongen ontslagen, maar als een akkoord met de vakbonden uitblijft, waarschuwt De Juniac, vallen er mogelijk toch gedwongen ontslagen.

De kosten van Air France moeten met minstens 20 procent omlaag. Omdat de Franse tak het grootste onderdeel is van de fusiegroep en grotendeels verantwoordelijk voor de verliezen van de afgelopen jaren, moet Air France 1,8 miljard ophoesten van de 2 miljard euro opgelegde besparingen. Air France-KLM maakte afgelopen jaar een verlies van 806 miljoen euro. In het eerste kwartaal van het lopende boekjaar werd nog eens 368 miljoen euro verlies geleden. De directie noemt de bezuinigingen noodzakelijk voor het voortbestaan van de Frans-Nederlandse alliantie. Het Franse onderdeel leed vorig jaar een verlies van meer dan 500 miljoen euro.

Een deel van het banenverlies wordt gerealiseerd via natuurlijk verloop. 1.712 medewerkers die met pensioen gaan, zullen niet worden vervangen. Nog eens 3.140 arbeidsplaatsen zouden moeten verdwijnen doordat medewerkers gebruik maken van vertrekregelingen, en door deeltijdwerk. Tweederde van het banenverlies valt bij het grondpersoneel, eenderde bij het vliegend personeel.

De vakbonden betwisten de noodzaak van de inkrimping niet, maar eisen wel er tot eind 2015 geen nieuwe ontslagen vallen. De directie wil dat niet toezeggen. Volgens de vakbonden heeft de bestuurder geen vertrouwen in zijn eigen plan. Het beloven de komende dagen pittige onderhandelingen te worden, en stakingsacties zijn niet uitgesloten.

Extra probleem is dat er deze keer, in tegenstelling tot voorgaande ontslagrondes, nauwelijks extra maatregelen zijn voorzien voor de piloten van Air France. En er zijn maar een paar stakende piloten nodig om een groot deel van het luchtverkeer lam te leggen.

Air France is de luchtvaartmaatschappij met relatief de hoogste personeelskosten in Europa. De loonkosten bij de groep bedraagt 30,6 procent van de omzet. Bij een vergelijkbare maatschappij als Lufthansa is dat 24 procent. Bij prijsvechters als EasyJet (11,7 procent) en Ryanair (9,6 procent) ligt dat percentage nog veel lager, maar dat komt grotendeels door outsourcing. Maar ook bij een van de grootste groepen uit het Midden-Oosten, Emirates Airlines, bedragen de personeelskosten slechts 11,7 procent. Op brandstof is het voor Air France erg moeilijk besparen. Door de oplopende brandstofprijzen verwacht de groep dit jaar een recordbedrag van 1 miljard euro aan kerosine te moeten betalen.

De ontslagronde is slecht nieuws voor de pas verkozen socialistische president François Hollande, die van de bestrijding van werkloosheid een prioriteit heeft gemaakt. De Franse overheid is nog altijd voor 15 procent mede-eigenaar van de luchtvaartgroep. Een van de grote projecten van de nieuwe regering is het veel duurder maken van ontslagen en afvloeiingsregelingen. Frankrijk kampt met een werkloosheid van 10 procent, het hoogste percentage sinds de jaren zestig. Onder schoolverlaters loopt de werkloosheid op tot 20 procent.

    • Dirk Vandenberghe