De komende jaren krijgen tienduizenden bewoners meer kabaal van goederentreinen te verduren. Vooral in het oosten van het land neemt het goederenvervoer ‘s ochtends vroeg en ‘s avonds laat toe, zo blijkt uit berekeningen die zijn uitgevoerd in opdracht van de Volkskrant.
De berekeningen liet de krant doen door het meetinstituut Geluidsnet. Daaruit blijkt dat de komende jaren een sterke toename van het goederenvervoer wordt verwacht. Daarnaast zijn er plannen voor het spoorboekloos reizen. Op de drukke lijnen in de Randstad en Noord-Brabant moeten straks iedere tien minuten een stoptrein en een intercity rijden.
Goederentransport langs Oldenzaal, Zevanaar en Venlo neemt toe
Om daar overdag ruimte voor te maken, moeten de goederentreinen zo veel mogelijk vroeg in de ochtend of laat in de avond rijden. Minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz-Van Haegen wil het goederentransport richting Duitsland op drie sporen concentreren. Dat zijn de sporen langs Oldenzaal, Zevenaar en Venlo.
Op die manier kunnen volgens de minister gerichte maatregelen worden genomen tegen geluidsoverlast. Een woordvoerder zegt in de krant toe dat er geen extra treinen gaan rijden als de geluidsnormen dan worden overschreden. Met de rekenmethode die het ministerie gebruikt om te bepalen of die normen worden overschreden, is in het verleden echter al de geluidsoverlast van Schiphol onderschat.
De gemeente Borne is er volgens de krant niet gerust op. Daar komt nu een vijftiental goederentreinen per dag langs en uit metingen blijkt volgens de gemeente dat de geluidsnormen geen ruimte bieden om nog meer treinen te laten passeren. Volgens de plannen van Schultz-Van Haegen moeten er in de toekomst tot negentig goederentreinen per dag passeren.