Brief

In voetbalreclames zijn vrouwen er voor de sier

Voetbal wordt deze weken gepresenteerd als verbroederend. In de reclame wordt dit wel heel letterlijk genomen. Voetbal lijkt ineens een sport door mannen en voor mannen alleen. Buiten beeld blijft dat voetbal ook onder vrouwen en meisjes een van de meest beoefende sporten is.

Volgens de KNVB is voetbal de snelst groeiende sport onder vrouwen en meisjes. Dat vrouwen met plezier naar voetbal zouden kunnen kijken, er verstand van zouden kunnen hebben en er zelfs over zouden kunnen meepraten, bestaat evenwel niet of nauwelijks in de wereld van de reclame. Vrouwen zijn er vooral voor de sier. Tekst hebben ze niet.

Ongebreideld seksistisch is de Bavariareclame. Hierin blijft het aandeel van vrouwen in de overwinning beperkt tot suggestief met de heupen draaien in iets wat nauwelijks ‘jurk’ mag heten.

Een andere reclame spreekt vrouwen aan op de taak hun mannen thuis tevreden te houden. Om te voorkomen dat zij de al te aantrekkelijke Oekraïense dames – van lichte zeden? – zullen bezoeken, beveelt de Nederlandse Energie Maatschappij een thuistap aan. Deze reclame gaat geheel voorbij aan de pijnlijke realiteit van vrouwenhandel en prostitutie rondom grote voetbaltoernooien.

Reisorganisatie Topic Travel spoort mannen aan hun vrouwen met vakantie te sturen. Als de mannen toch meemoeten, biedt Center Parcs mannen een grootbeeld-tv en vrouwen een rustige sauna.

Het is jammer dat reclamemakers gemakkelijk willen scoren, door alle seksestereotypen uit de kast te halen zodra een groot voetbaltoernooi in de lucht hangt. Wat bezielt hen?

    • Yvonne Benschop
    • Marieke van den Brink
    • Laura Visser
    • Onderzoekers Naar Gender