Waarom is er geen 'dislike button' op Facebook?

Vorige week verscheen er plots een ‘dislike button’ op Facebook. Niemand wist waar de ‘knop’ vandaan kwam. Facebook adviseerde de spam te negeren. Waarom, vraagt Facebook-gebruiker Bart Bogaards (24) zich af. Want het is toch gek dat er geen mogelijkheid is om te uiten dat een bepaalde status of een bepaald product níet leuk is?

Vaak genoeg plaatsen mensen op Facebook statusupdates waarbij de reactie ‘Vind ik leuk’ als ongepast geldt. Bijvoorbeeld als iemand schrijft dat hij net ontslagen is, of dat een grootouder is overleden. Een vind-ik-niet-leuk-knop zou in die gevallen uitkomst bieden.

Maar de knop gaat er niet komen. „Want die druist in tegen alles wat Facebook is”, stelt de Nederlandse woordvoerder van Facebook. Het is niet voor niets dat de mogelijkheid niet bestaat, zegt ze. „Dislike is een hele negatieve manier van reageren.”

Facebook draait om twee kernen, vertelt de woordvoerder. „Identiteit en fan zijn.” Je identiteit wordt onder andere bepaald door de statusupdates die je plaatst. Het fan zijn gaat over het leuk vinden van producten, diensten, personen of statusupdates. „Facebook wil een voor gebruikers leuke plaats zijn. Van zo’n dislike button zou bovendien misbruik gemaakt kunnen worden.” De knop kan cyberpesten in de hand werken als kinderen aangeven elkaar of elkaars updates niet leuk te vinden.

Internetredacteur Paul Sawers geeft op de website The Next Web een andere mogelijke reden voor het ontbreken van een vind-ik-niet-leukknop. Facebook verdient aan advertentie-inkomsten. Het is financieel niet slim als gebruikers een product of dienst openlijk ‘niet leuk’ vinden, terwijl een bedrijf heeft betaald om op de site te adverteren. Als genoeg mensen aangeven dat een product wél leuk is, geldt dat daarentegen als positieve mond-tot-mondreclame.

De vind-ik-niet-leuk-knop komt er dus niet. Het zou overigens gekke zinnen opleveren als gebruikers die dislikes ongedaan willen maken. Dan moeten ze namelijk klikken op ‘Vind ik niet meer niet leuk’.

Ook een vraag voor deze rubriek? Mail naar vraag@nrc.nl

    • Marcella Veldthuis