Slim gebruik ‘eco’ levert voordeel op

Nederlandse bedrijven kunnen op de wereldmarkt grote concurrentievoordelen behalen door slim gebruik te maken van de waarde en bedreigingen van biodiversiteit. Dat staat in een studie van KPMG in opdracht van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, dat vanmiddag is gepresenteerd.

Veel bedrijven zijn volgens de studie „sterk afhankelijk” van ecosystemen en moeten inspelen op trends zoals stijgende voedselprijzen, veranderende consumptiepatronen, de stijgende vraag naar biobrandstoffen en soja, tekorten aan water en klimaatverandering.

Bedrijven die als eerste daarop inspelen, kunnen veel kosten besparen, doen aan productinnovatie, behalen „reputatiewinst” en hebben een voorsprong op bedrijven die pas later reageren op deze „onvermijdelijke” veranderingen. Bedrijven die dat pas doen als ze echt niet anders meer kunnen, zullen dat bekopen met de kosten die een veelvoud bedragen vergeleken met de kosten van een tijdige aanpassing van hun handelen. In een aantal gevallen is een transformatie dan misschien niet meer mogelijk, aldus het rapport.

Goede voorbeelden zijn volgens de studie biologische bestrijdingsmiddelen in de tuinbouw, de ontwikkeling van plastics op basis van afval en de productie van plantaardig voedsel voor kweekvissen door een bedrijf als Nutreco. Coca-Cola geeft een „enorme innovatie-impuls in de chemische industrie” door te kiezen voor flessen van bioplastic. En het Nederlandse bedrijf Purac, dat „een bruikbaar alternatief” ontwikkelt voor met aardolie vervaardigde plastic flessen.