Kubrick is geen god, maar een sportman

Stanley Kubrick: The Exhibition. Eye, Amsterdam, t/m 9 sept. eyefilm.nl ****

Er hangt een ontroerend briefje op de tentoonstelling over Stanley Kubrick in Filmmuseum Eye. Het meisje dat in 1962 de titelrol speelde in Lolita, zoekt in 1994 contact met de regisseur. Acteren doet ze niet meer, schrijft ze. Ze kookt en speelt met de hond.

Over haar leven weten we dan al meer dan over dat van Kubrick, want de expositie gaat strikt over zijn werk. Elk van zijn speelfilms heeft in Eye een eigen ruimte gekregen. Daar hangen scenario’s, storyboards en rekwisieten, zoals de typemachine uit The Shining.

In elke zaaltje hangt een groot scherm waarop uit de betreffende film een aantal scènes te zien is. Die grote beelden hebben effect op de rekwisieten. Ze lijken te bewijzen dat de film ‘echt’ is, dat hij echt is bedacht en opgenomen – mensenwerk. Tegelijkertijd laten ze zien dat ook Kubricks films illusies zijn. De bijl uit The Shining stelt niets voor als Jack Nicholson er niet mee zwaait.

De tentoonstelling biedt over het algemeen veel hoe en weinig waarom. Kubrick hield niet van het interpreteren van zijn werk en de tentoonstelling volgt de meester. De regisseur komt er niet uit naar voren als een god, eerder als een sportman. Waarom filmt Kubrick? Waarom tennist Nadal? Omdat hij het beter kan dan alle anderen.