KPN ziet verkoop Duitse dochter stranden

Telecombedrijf KPN wilde het Duitse E-Plus verkopen om zich te weren tegen een ongewenst Mexicaans bod. Dat lukte echter net niet.

Het was een onverwachte tegenvaller, en ook nog op het allerlaatste moment. Gisterochtend ging de telefoon op het hoofdkantoor van KPN. Het Spaanse telecombedrijf Telefónica meldde dat het niet akkoord kon gaan met de fusie van O2 en E-Plus, twee spelers op Duitse telecommarkt.

De deal was op een haar na afgerond, er was zelfs al een perspresentatie in voorbereiding. Maar Telefonica kon de aankoopsom van E-Plus, naar schatting 8 tot 10 miljard euro, niet meer opbrengen. De oorzaak: de economische crisis in Spanje en een afwaardering van kredietbeoordelaar Moody’s.

Zo verliest KPN een van de manieren om een ongewenst bod uit Mexico van zich af te houden. De verkoop van het goed draaiende E-Plus was een van de beste opties om aan te tonen dat het bod van América Móvil, 8 euro per aandeel, te laag is.

Dit Mexicaanse telecombedrijf van multimiljardair Carlos Slim kondigde begin mei aan dat het bijna 28 procent van de KPN-aandelen wil hebben. Dat is voldoende om tijdens een aandeelhoudersvergadering de stemming te beïnvloeden.

Eerder deze maand liet KPN al weten dat het concern „alle strategische opties voor E-Plus zou gaan onderzoeken om waarde versleuteld in zijn Duitse bedrijfsonderdeel vrij te maken.” Met andere woorden: een bewijs aan aandeelhouders dat die 8 euro van América Móvil toch echt te weinig zijn.

Voorlopig kan dit plan de ijskast in – tot de situatie in Spanje genormaliseerd is. In juli gaat, zo is de verwachting, KPN verder met de verkoop van de Belgische dochter Base. Die zou zo’n anderhalf miljard euro op moeten leveren. Dat geld kan goed gebruikt worden om de huid wat duurder te verkopen.

Binnen KPN wordt vooral getwijfeld aan de motivatie die Carlos Slim heeft om een belang te nemen in een relatief kleine Europese partij als KPN. De markt in Europa is op zijn best gezegd magertjes.

Uit de eerste gesprekken is gebleken dat América Móvil geen ingrijpende wijzigingen in de strategie van KPN wil aanbrengen. Weliswaar zou KPN schaalvoordeel kunnen halen. Maar wat is de winst voor Carlos Slim? Is een belang in KPN een prestigekwestie, of een manier om beter te kunnen onderhandelen met Telefónica, dat América Móvil beconcurreert op de Latijns-Amerikaanse thuismarkt?

Dat zijn vragen die de raad van bestuur en de aandeelhouders bezighouden. De meeste KPN-medewerkers halen hun schouders op bij het gevecht om de macht bij het telecombedrijf: ze gaan gewoon door met hun werk en zien zich geconfronteerd met een versnelde reorganisatie waarmee topman Eelco Blok fors in de kosten wil snijden. Dat is voorlopig de enige manier om wat geld over te houden aan de krimpende telecommarkt.

Daarom was de voorgenomen verkoop van E-Plus ook zo’n ingrijpende strategiewijziging: de Duitse prijsvechter E-Plus behoort tot de best draaiende onderdelen van KPN en werd door Eelco Blok zelfs als voorbeeld aangedragen voor de rest van het bedrijf.

KPN wil zich concentreren op de thuismarkt waar het marktleider is. Maar juist op de Nederlandse markt heeft KPN het moeilijk: door de concurrentie van met name Vodafone staat het marktaandeel van KPN’s mobiele tak onder druk. Ook blijft het aantal adsl-klanten afnemen door concurrentie met de kabel. In een tijd waarin consumenten meer en meer voor triple play-pakketten kiezen, is dat een bedreiging voor alle KPN-diensten.

Het aandeel KPN daalde vanmorgen met 4 procent in reactie op het nieuws van de mislukte deal. Ook maakte América Móvil bekend dat het inmiddels 8,7 procent van de KPN-aandelen bij elkaar heeft geschraapt. De periode waarin andere aandeelhouders zich nog kunnen melden voor het bod van 8 euro, eindigt op 27 juni.