Hollandse durfals zorgen voor het Discoverygevoel

Nieuw in de kiosk: Discovery Magazine, van de tv-zender Discovery Channel. Het is niet de eerste themazender met een eigen blad. Maar wat is de meerwaarde, als je een verhaal ook op tv kunt zien?

Een beetje merk heeft tegenwoordig zijn eigen tijdschrift. Dat geldt vooral voor modelabels (jeansmerk Acne heeft het succesvolle Acne Paper, Benneton al jaren Colours Magazine), maar branded magazines zijn er in elke branche. Het kost wat, maar het levert meerwaarde op: een tijdschrift geeft een merk ‘lading’.

Een beetje televisiezender gaat met zijn tijd mee. National Geographic Channel geeft het blad National Geographic in meer dan 25 talen uit. Kinderzender Nickeleon heeft Nickelodeon Magazine, en ook Animal Planet heeft een blad. Deze week verscheen het eerste nummer van Discovery Magazine, een Nederlandstalig blad gelieerd aan Discovery Channel. Het tweemaandelijkse blad wil ‘een verdieping zijn’ ten opzichte van de mannenzender.

Zelf zijn de makers er zeer tevreden over. Alco de Jong, programmadirecteur bij Discovery Networks, schrijft in een ‘column’: „Ik denk dat de redactie erin is geslaagd om een prachtig blad af te leveren, dat erg prettig leest”. Dat valt tegen. Er staan veel taalfouten en -foutjes in Discovery, die afleiden van de inhoud.

Een derde deel van het blad is speciaal voor het Nederlandse publiek gemaakt. Dus sprak de redactie Hollandse durfals: de eerste vrouwelijke bommenopruimer. André Kuipers. En zeezeiler Casijn Koller, die een ongeluk kreeg in een verwoestende storm („Gelukkig kan hij het navertellen. Aan ons”).

Natuurlijk wordt ook Laurens de Groot geïnterviewd, een van de weinige Nederlanders die regelmatig op Discovery Channel te zien is. Hij strijdt met de organisatie Sea Shepard tegen walvisvaarders en is bekend van Whale Wars, een docusoap over de bemanning. De Groot weet wat de Discoverykijker wil horen: „Er waren die middag zoveel manieren om dood te gaan”.

Ook de auteur van het stuk doet zijn best het Discoverygevoel op papier te brengen, als hij De Groot omschrijft: „Het vuur altijd in de ogen, maar zijn relaas golft continu op en neer. Enthousiasme, relativisme, enthousiasme, relativisme. Kolkend als de grillige Zuidpoolzee.” Maar hoe meer hij probeert beeldend te schrijven, hoe meer je verlangt de beelden gewoon te zien.

Nu kan dat, want het magazine is verrijkt met Layar, waardoor je met een app op je smartphone extra’s kunt bekijken. Bij een stuk over basejumpen kun je de Nederlandse Wytze in een filmpje een sprong zien maken. Zelfs de advertentie in het blad van Hertog Jan bier is ‘verrijkt’ met een Hertog Jan video. Toch is het vreemd: want wie wil er, wijzend naar een tijdschrift, vage filmpjes op zijn smartphone zien, terwijl er een hele tv-zender is met scherpe beelden?

National Geographic doet het beter, want dat blad is echt verdiepend ten opzichte van tv. De Nederlands-Belgische editie brengt een dossier over zonnestormen dat in een paar pagina’s meer uitlegt dan een gemiddelde aflevering van A Traveler’s Guide To The Planets. Goede keuze van de makers is dat hier de toon van het blad is aangepast aan het medium: NatGeo is als blad veel minder schreeuwerig dan de zender.

Ook Animal Planet maakte een scherpe keuze in toon: de zender maakt programma’s voor dierenliefhebbers van alle leeftijden, maar het Nederlandstalige tijdschrift Animal Planet is alleen voor kinderen bedoeld. Het behandelt vragen als ‘Hoe verzorg ik mijn vogelspin?’ (Een warmtekussentje blijkt onontbeerlijk.) Van de vele dieren-ehbo’s en animal rescue teams die de tv-zender bevolken is in het blad geen spoor, of het moet het meisje van 9 zijn dat zichzelf een ‘egeltjesredder’ noemt.

Nickelodeon is in tijdschriftvariant eveneens geen één-op-één-kopie. Ja, er staan strips in met de figuren uit de televisiecartoons, maar het blad interviewt ook rapper Gers Pardoel – voor zoiets is op de zender geen ruimte. En de moppentrommel zal de achtjarige lezers vast bekoren. ‘Waarom lachen kabouters zo hard als ze voetballen? Het gras kietelt onder hun oksels.’

Janna Laeven

    • Janna Laeven