Eerst maar eens die glijbaan verwijderen

Vacationers are seen in front of the wreckage of capsized cruise liner Costa Concordia near the harbour of Giglio Porto June 20, 2012. Salvage crews began preliminary work this week on preparations to refloat the half-submerged Costa Concordia cruise liner in what is set to be the biggest ever operation of its kind. REUTERS/Max Rossi (ITALY - Tags: DISASTER TRAVEL TRANSPORT SOCIETY TPX IMAGES OF THE DAY) REUTERS

De grote ramp van het cruiseschip Costa Concordia hield de wereld vijf maanden geleden een paar dagen flink bezig. Inmiddels is het schip ook weggezakt in het geheugen. De badgasten zonnen, de meeuw vliegt zijn rondje, kinderen spelen op het strand, en een paar honderd meter verderop zijn de bergers deze week eindelijk begonnen met het opruimen van het half verzonken schip.

De Costa Concordia kapseisde op 13 januari, nadat het op de rotsen van het Toscaanse eiland Giglio Porto liep. Daarbij kwamen minstens dertig mensen om het leven en twee passagiers zijn nog steeds vermist. Sinds het ongeluk ligt het schip voor de kust. Bewakers houden het gevaarte 24 uur per dag in de gaten, maar toch zagen dieven in maart kans om de 40 kilo wegende scheepsbel van het schip te stelen.

De bergers beginnen met de mast, de glijbaan van het buitenbad en de schoorsteen. Daarna proberen ze het schip te lichten met opblaasbare elementen. Het grootste gevaar is dat het vaartuig wegzakt naar dieper water. Uiteindelijk zullen ze het 290 meter lange schip wegslepen.

De berging zal ongeveer een jaar in beslag nemen en 300 miljoen dollar kosten. De operatie wordt uitgevoerd door de Amerikaanse firma Titan Salvage en laat daarmee het Nederlandse bergingsbedrijf Smit Salvage achter zich, dat de klus ook graag had geklaard.