Altijd met trompet

North Sea Jazz heeft een traditie van mooie affiches. De laatste jaren is er een competitie voor.

Met de klok mee vanaf rechtsonder: Denise Nuijen (2012), William Mooijman (2010), Maarten Jurriaans (1999) en Rafal Olbinski (1981)

Alleen een heel oplettende kijker vindt dit jaar de trompet. Op voorgaande edities van de North Sea Jazz Artposter prijkt de trompet vaak op de voorgrond, maar op het winnende ontwerp van 2012 is het instrument enkel nog een abstracte schim. Student grafisch vormgeving Denise Nuijen (25): „Eigenlijk wilde ik helemaal geen trompet op mijn poster, want die gebruikt iedereen al.” Maar ze kon er ook niet helemaal om heen. „Het is toch hét herkenbare symbool van de jazz.”

North Sea Jazz gaf ook dit jaar weer studenten van de Willem de Kooning kunstacademie de opdracht om een affiche te ontwerpen. De poster bestaat naast de officiële poster van het festival en is te zien op een speciale tentoonstelling. De jury selecteerde het ontwerp van Nuijen als beste vanwege de „speelse samenwerking van kleur en typografie” die volgens het juryrapport symbool staan voor „de kakofonie van klanken op het festival”.

In haar ontwerp zoomt Denise Nuijen zo ver in op het door North Sea Jazz aangeleverde lettertype (Franklin Gothic ) dat er een nieuwe typografie ontstaat. De prijs voor het winnende affiche bestaat uit 500 euro en twee vrijkaartjes voor het festival. Maar misschien nog wel belangrijker: Nuijen mag zich voegen bij een rijtje illustere voorgangers, onder wie Joost Swarte en Karel Appel.

De Artposter bestaat sinds 1981, toen Jos Acket, de vrouw van North Sea Jazz-oprichter Paul Acket de surrealistische Amerikaanse kunstenaar Rafal Obinski (1945) vroeg om een affiche te maken voor het festival. Obinski’s tekening van een trompet met zeilen is sindsdien het logo van North Sea Jazz en de geboorte van een traditie. Ieder jaar geeft het festival een andere kunstenaar de opdracht om het affiche vorm te geven.

Als North Sea Jazz in 1994 wordt overgenomen door Mojo, komt Renny Ramakers, de vrouw van directeur Leon Ramakers en zelf directeur van Droog Design, met het voorstel grafisch vormgevers te vragen voor de poster. Met ontwerpen van onder meer Anthon Beeke en Mevis & Van Deursen worden de posters vanaf dan grafischer en minder illustratief.

Pas de laatste jaren is de Artposter het resultaat van een competitie onder kunstacademiestudenten omdat het festival meer jong talent bij het festival wilde betrekken. In 2008 leverde die keuze een conceptuele poster op van student Korbinian Kainz met de tekst: „If the truth was known about de origin of the word jazz it would never be mentioned in polite society”. Twee jaar later fotografeerde William Mooijman een glazen trompet die in duizenden scherven uit elkaar barst. Vorige jaar koos Sanja de Vries juist weer voor een traditionele trompet, bespeeld door een bolle vis.

De opening van de tentoonstelling is woensdag 4 juli om 20 uur in de Madeira Foyer in Ahoy. En alle posters vanaf 1981 staan op northseajazz.nl

    • Adinda Akkermans