Vertraging? Haal er een jurist bij!

Problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Help@NRC gaat elke woensdag op zoek naar antwoorden. Vandaag: KLM en KPN

Claimen na vertraging vergt vaak vasthoudendheid. Foto Bloomberg

Veel reacties op het stukje van vorige week over de klacht van Daphna Beerdsen. Zij vloog met KLM naar Bangkok, maar had dertien uur vertraging. Volgens Europese regelgeving zou ze daarom recht hebben op een vergoeding van 600 euro. Maar anderhalf jaar later heeft Beerdsen nog steeds geen geld. KLM weigert uit te keren, omdat de vliegtuigmaatschappij het niet eens is met de regels.

Lezers mailden Help@NRC over soortgelijke ervaringen en wezen op de juridische mogelijkheden. Zo bood Marinus Hoorntje, jurist bij Reisrecht, Beerdsen zijn (kosteloze) hulp aan.

Andere lezers wezen ook op de vele bureaus die gespecialiseerd zijn in het helpen van gedupeerde reizigers, zoals EUclaim en Vlucht-Vertraagd. „Ik geef toe dat je dat een deel van de vergoeding kost”, schrijft Michiel Verbeek, „maar je bent geen tijd, ergernis en negatieve energie meer kwijt. De luchtvaartmaatschappij ziet een partij tegenover zich met juristen die het rustig blijft volhouden tot aan rechtzaken toe.” Verbeek kreeg hierdoor na lang wachten een vergoeding van 450 euro van KLM.

De vrolijkste reactie komt van Barbara Buddingh die „met verbazing en een soort vermaak” het relaas van Daphne Beerdsen las. Zij vloog onlangs met Malaysia Airlines en had 24 uur vertraging. En waar KLM weigert te betalen, laat de concurrent zich van zijn meest royale kant zien. Buddingh kreeg „een zeer plezierige brief” met daarin de welgemeende excuses en het aanbod van een gratis retourticket op „iedere Malaysia Airlines bestemming in Azië naar keuze”. Kijk, zo kan het dus ook.