Update te groot voor apparaat

Een tijdje geleden kreeg Jan Kamphuis uit De Meern van Navigon een aanbod voor een update van de kaarten van zijn navigatieapparaat. Hij betaalde 51 euro.

„Je krijgt die update dan op je pc binnen, met een toegangscode”, mailt Kamphuis aan Help@nrc. Die kun je vervolgens overzetten op je navigatieapparaat.

Maar wat bleek? De update was groter dan de capaciteit van Kamphuis’ apparaat. „Bij Navigon is overigens bekend welk apparaat ik heb, maar ze hebben mij niet laten weten dat ik die update niet kon toepassen.”

Meneer Kamphuis klopte aan bij het bedrijf in navigatiesystemen. Wat nu, Navigon? „Er is heen en weer getelefoneerd en gemaild”, zegt Kamphuis. „Het einde van het verhaal van de kant van Navigon was: ‘U hebt de code gebruikt en we kunnen verder niks voor u doen’. En dan nog de opmerking: ‘We hopen op uw begrip’.”

Kamphuis hoopt nu dat Help@nrc iets voor hem kan betekenen, schrijft hij. Hij heeft alvast een suggestie: „Navigon is de weg kwijt. Dat vind ik wel een mooie kop”.

Navigon gebeld. De telefoon gaat slechts één keer over en er komt al iemand aan de lijn. De kwestie voorgelegd. „Ooooh”, klinkt het. „Heeft u een momentje? Ga ik even vragen of ik hierop kan reageren. Ik ben zo terug!” Een schel deuntje toetert uit de hoorn, en een opgewekte vrouwenstem die blijft herhalen: „Welcome to Navigon!”

Na twee minuten is de woordvoerder terug. Helaas, hij kan niet op de klacht van Kamphuis ingaan. Hij moet ons doorverwijzen naar het persbureau in Duitsland. Een telefoonnummer of contactpersoon daar, van iemand die ons verder kan helpen? Nee, die kan hij niet geven. Daarvoor moeten we even op de website kijken. Of dat niet een beetje raar is? „Uhm, ja, nou, nee, zo wil Navigon dit.” En daarna monter: „Als u een probleem met een apparaat heeft, ben ik u graag van dienst”. Het ís toch uiteindelijk een probleem met een apparaat? Een omslachtig antwoord volgt. Afijn, we komen er met deze meneer niet uit.

Maar vooralsnog ook niet met Duitsland. Ondanks verschillende pogingen tot contact, blijft het stil. De deadline voor dit stukje hebben we dus niet gehaald, meneer Kamphuis. Wordt vervolgd!

Tekst Barbara Rijlaarsdam en Patricia Veldhuis. Mail naar Help@nrc.nl.

    • Barbara Rijlaarsdam
    • Patricia Veldhuis