De crème de la crème van de reclames, volgens het Lions Festival in Cannes

Zeven dagen lang reclames kijken. Klinkt niet erg aantrekkelijk, maar op het Cannes Lions Festival is alleen het beste van het beste te zien. De crème de la crème van de creatieve reclamewereld komt hier bijeen; ‘s werelds beste campagnes worden bekroond. Zie hier een aantal winnaars, omdat reclames soms stiekem toch best wel leuk zijn.

Zeven dagen lang reclames kijken. Klinkt niet erg aantrekkelijk, maar op het Cannes Lions Festival is alleen het beste van het beste te zien. De crème de la crème van de creatieve reclamewereld komt hier bijeen; ‘s werelds beste campagnes worden bekroond. Zie hier een aantal winnaars, omdat reclames soms stiekem toch best wel leuk zijn.

Inderdaad, ook reclames hebben een prestigieus festival in Cannes. Het festival is nu op de helft; afgelopen weekend werden pas de eerste shortlists bekend gemaakt. En daarop staan reclames in de breedste zin van het woord: hoe gekker, hoe beter. Zo zijn er prijzen in de categorie media, pers, pr, design en mobiel (in die categorie won de Koninklijke Wachtkamer app van de NS).

In de categorie ‘outdoor’ won deze inventieve reclame van Mercedes, van bureau Jung von Matt. Deze door LED-lampjes ‘onzichtbare’ auto reed een week door Duitsland.

“Coke hands”, bedacht door Jonathan Mak Long, heeft de andere Lion Grand Prix in de wacht gesleept - een subtiele herinterpretatie van het streepje onder het Coca-Cola logo.

Het Belgische Duval Gauilaume sleepte twee prijzen in de wacht: een voor de bekende lanceringscommercial van de zender TNT (die met die rode knop) en een voor deze reclame, van Calsberg:

Nog meer prijzen voor biermerken. Ook deze originele, handige ‘photoblocker’ van het Zuid-Amerikaanse Cerveza Norte won een prijs. De bierkoeler blokkeert foto’s die worden gemaakt, zodat je niet kunt worden getagd tijdens nachtelijke escapades. Onder het motto: what happens in the club, stays in the club.

Een gouden leeuw voor de campagne voor de rich list van The Sunday Times. Voetballers, popsterren en andere beroemdheden zijn afgebeeld op grootte gerelateerd aan hun vermorgen. De koninklijke Kate komt er niet erg goed vanaf:

    • Mirjam Remie