'Bij DSB was de winst veel belangrijker dan de klant'

Rutger Schimmelpenninck doet al bijna drie jaar onderzoek naar het failliet van de DSB Bank. Het levert 421 pagina’s ontluistering op.

De afgelopen tijd kregen alle betrokkenen bij het faillissement van de DSB Bank de eerste negen hoofdstukken van het feitenverslag opgestuurd. Ze mochten reageren, waarna de curatoren hun opmerkingen in het verslag hebben verwerkt. Hoor en wederhoor. Gisteren was het af en presenteerde curator Rutger Schimmelpenninck het verslag.

Maar wat het voormalig bestuur van de DSB Bank van het verslag van 421 pagina’s vindt, weet hij niet. „Dirk Scheringa, Hans van Goor, Ronald Buwalda en Robin Linschoten wilden het rapport niet hebben.” Waarom niet? „Ik weet het niet. Maar ik denk dat ze zo altijd nog kunnen zeggen dat er niets van klopt wat er allemaal in het rapport staat.”

Scheringa heeft altijd gezegd dat zijn bank is kapotgemaakt. Klopt dat?

„Hij zegt eigenlijk nu nog dat hij een prachtig bedrijf had. Maar zijn bank was in de zomer van 2009 volledig uitgespeeld. Er werd bijna niets meer verdiend. De bank moest het hebben van de hoge provisies op de verkoop van verzekeringen in combinatie met het verstrekken van een lening. Maar met deze verzekeringen waren ze gestopt. Er gebeurde eigenlijk niets meer. De bank had geen geld om te investeren in een nieuw verdienmodel, maar bijvoorbeeld ook niet om eventuele claims te betalen vanwege het schenden van de zorgplicht.”

Wat vindt u er van dat Scheringa zoveel geld van de bank leende voor zijn hobby’s?

„Er was geen enkele procedure voor het uitlenen van geld aan bedrijven. En vervolgens leende de bank meer dan een kwart van het eigen vermogen aan de aandeelhouder. Onwaarschijnlijk dat dat kan in Nederland. De bank werd daar zwakker van. Daar hoef je geen geleerde voor te zijn.”

Hoe typeert u Scheringa en zijn bank?

„Scheringa zocht altijd de grenzen op en keek altijd hoe ver hij kon gaan. Hij heeft ongelofelijk veel zelfvertrouwen ontleend aan het feit dat hij op een zolderkamertje met zijn bedrijf begonnen was. Maar vervolgens kon hij niet erkennen, dat hij zich moest aanpassen aan andere omstandigheden. Hij hield vast aan zijn bedrijf. De DSB Bank pretendeerde wel altijd dat het goed was voor de klant, maar het ging toch vooral om geld verdienen. Verkopers werden met bonussen aangespoord om zoveel mogelijk leningen te verstrekken en daar verzekeringen aan te koppelen. De winst die daarmee werd gemaakt, was veel belangrijker dan de klant.”

Hoe ver bent u met de afwikkeling?

„We zijn nu eigenlijk bezig met het langzaam afwikkelen van de bank. We laten de leningen in feite aflopen. Er ligt ruwweg een claim van 3,7 miljard euro. Daarvan hebben we binnenkort 23 procent uitgekeerd. Ik sluit niet uit dat we op termijn 100 procent kunnen uitkeren.”

Gaat u nog betrokkenen aansprakelijk stellen? Scheringa bijvoorbeeld of De Nederlansche Bank vanwege fouten in het toezicht?

„Daar gaan we nu gesprekken over voeren met de schuldeisers.”