Big bellies zijn big business in Hollywood

Baby’s brengen naast vieze luiers en geluk ook iets anders. Geld. Veel Amerikaanse actrices zetten het moederschap in als marketinginstrument.

FILE - In this Nov. 29, 2011 file photo, singer Jessica Simpson poses at the 25th Annual Footwear News Achievement Awards at The Museum of Modern Art in New York. Simpson, who gave birth to daughter Maxwell on May 1, 2012, announced Monday, May 14, 2012, that she is launching a new line of clothing for moms-to-be. (AP Photo/Starpix, Amanda Schwab, File)

De eeuwwisseling stond nog voor de deur toen Jessica Simpson voor het laatst in de top-10 van de Amerikaanse hitlijsten stond. De laatste speelfilm die de Amerikaanse zangeres en actrice maakte, Private Valentine: Blonde & Dangerous, kwam in 2008 alleen in Rusland en Bulgarije in de bioscoop uit. In Amerika en Engeland ging de film waarin Simpson een geflopte actrice speelt die Hollywood verruilt voor het leger, direct naar dvd – ons land heeft-ie nooit gehaald.

Toch vermoedt zakentijdschrift Forbes dat Simpson haar inkomen, over 2011 geschat op zo’n 14 miljoen dollar dankzij licentiedeals en presentatieklusjes op tv, het komende jaar zal verdubbelen. Want Simpson is onlangs moeder geworden. En waar de ‘normale’ vrouw haar carrière na het krijgen van een kind tijdelijk ziet stagneren, betekent een baby krijgen in Hollywood een nieuwe, lucratieve tak aan het eigen merk. Of, zoals The New York Times onlangs in het artikel ‘The Baby Bump’ concludeerde: ‘motherhood pays’. Iets wat zeker opgaat voor nieuwbakken moeder Simpson.

In de amper zeven weken die haar dochtertje nu oud is, mocht Simpson al 3.880.000 dollar op haar rekening bijschrijven. Ze ontving 800.000 dollar van roddelblad People voor de eerste babyfoto’s. Dit bovenop de 80.000 dollar die ze eerder kreeg voor de exclusieve foto’s van haar babyshower. En twee weken na de geboorte tekende ze een contract van 3 miljoen dollar bij Weight Watchers. In ruil voor de miljoenen zal Simpson – gevolgd door camera’s van het bedrijf – haar zwangerschapskilo’s kwijtraken met hun dieet.

Maar dit is pas het begin. De mogelijkheden voor Simpson om haar moederschap om te zetten in slimme zakendeals zijn eindeloos. Forbes rekende uit dat het merk ‘Jessica Simpson’ in het eerste levensjaar van Simpsons kind meer dan 100 miljoen dollar waard zal zijn. Flink wat van die miljoenen zal de blondine ook daadwerkelijk terugzien op haar bankrekening. Zo heeft ze al aangekondigd dat ze een zwangerschapskledinglijn aan haar eigen kleding- en accessoirecollectie gaat toevoegen. Volgens Forbes zal Simpson, die een aantal jaar terug haar lijn verkocht voor 15 miljoen dollar en nu nog jaarlijks een vergelijkbaar bedrag aan royalty’s van het miljardenbedrijf opstrijkt, dankzij de nieuwe lijn minstens 4 miljoen dollar extra ontvangen. En dan zijn de ‘Jessica Simpson rompertjes’ waarvoor volgens geruchten nu een concept wordt bedacht, nog niet eens meegerekend.

Maar zo arbeidsintensief als het opzetten van een nieuwe kledinglijn, hoeft het niet te worden voor Simpson. Door enkel babyproducten te noemen op Twitter kan ze, zo zegt entertainment branding expert Jo Piazza in Times, zo’n 1 miljoen dollar per jaar verdienen. Mocht ze besluiten om een nieuwe realityshow op te nemen, dan zal ze een bedrag van 5 miljoen dollar kunnen vragen.

En dan heeft ze nog geen boek geschreven, speelgoed ontworpen of haar gezicht verbonden aan een luiermerk. Zo is Jessica Alba, ook een actrice die op dit moment niet direct een florissante carrière heeft, mede-oprichter van Honest Diapers, een internetbedrijf dat non-toxic luiers en babyproducten verkoopt.

Simpson is niet de eerste (Hollywood-)beroemdheid die een carrière maakt van het moeder zijn. Zelfs in Nederland heeft een aantal bn’ers flink verdiend door hun ervaringen als nieuwe ouder in boekvorm te gieten. Al blijft dat ver achter bij de miljoenen die de beroemdheden in Amerika binnenslepen. Ter vergelijking: in Nederland levert de verkoop van babyfoto’s een nieuw ingerichte babykamer op. De exclusieve foto’s van het eerste biologische kind van Brad Pitt en Angelina Jolie brachten in 2006 na een uitgebreide veiling van fotoagentschap Getty Images miljoenen op. Hoeveel precies is nooit bekendgemaakt, maar gegokt wordt op 4,1 miljoen dollar. Een bedrag dat door de ouders overigens is gedoneerd aan een goed doel.

Want in tegenstelling tot een ‘b-list celebrity’ als Simpson, hebben echt grote sterren als Pitt en Jolie het extra inkomen dat verdiend kan worden aan de kinderen, niet nodig. Ze krijgen genoeg goed betaalde rollen en optredens aangeboden – Beyoncé en Jay-Z plaatsten daarom de eerste foto’s van hun dochtertje begin dit jaar gratis online. Wat trouwens niet betekent dat het moederschap zelfs iemand als Angelina Jolie niet helpt. Haar kinderen hebben Jolie minder eng (de getatoeëerde, openlijk biseksuele actrice droeg volgens geruchten ooit een buisje met bloed van haar ex-man om haar nek) en meer benaderbaar voor het Amerikaanse publiek gemaakt. Dit maakt haar weer stukken interessanter voor de filmstudio’s. Natuurlijk, Jolie is een goed actrice, maar toen ze nog bloed van Billy Bob Thornton om haar nek droeg, was de gemiddelde Amerikaanse soccermom veel minder geneigd om naar een van haar films te gaan dan nu.

Nu waren baby’s in Hollywood niet altijd de moneymakers die ze nu zijn. Volgens The New York Times was het zelfs tot een jaar of tien terug niet chique om een beroemdheid in een ver gevorderd stadium van de zwangerschap te fotograferen. De krant noemt de aanstelling van de Canadese Bonnie Fuller als hoofdredacteur van US Weekly in 2002 een keerpunt in deze werkwijze. Fuller gooide het tijdschrift over de showbizzindustrie volledig om en richtte alle aandacht op de sterren en hun privélevens. Kleine zwangerschapsbuikjes werden met rood omlijnd onder de kop ‘Stars, They’re Just Like Us’. De oplage schoot omhoog. Andere bladen volgden de door Fuller gezette trend.

Een tweede keerpunt was de hoge prijs die de eerste Jolie/Pitt-babyfoto’s opbrachten. Daarmee was het ook voor de sterren duidelijk dat er geld verdiend kon worden aan kinderen. Zangeres Jennifer Lopez kreeg twee jaar later 4 tot 6 miljoen dollar voor de eerste foto van haar tweeling. Acteur Matthew McConaughey ontving 3 miljoen om zijn zoontje Levi op de cover van OK! te presenteren. En Jolie en Pitt vestigden in 2008 het huidige record van 14 miljoen dollar voor hun tweeling Knox en Vivienne. Alleen de laatste twee gaven het geld – wederom – aan een goed doel.

Dat Jessica Simpson met haar 800.000 dollar flink achterblijft bij de miljoenen van de andere sterren, komt door haar b-status. Het zijn dan ook met name de b-sterren die het moederschap verder uitbuiten dan de verkoop van die eerste foto’s. Voor een actrice die al een tijdje geen goede film kreeg aangeboden, is het moederschap de ideale nieuwe rol. Eén waarvoor ze geen auditie hoeft te doen en haar in het geval van Jessica Simpson een bedrag van acht cijfers oplevert. Iets wat in Hollywood enkel de best betaalde actrices krijgen.

    • Anke Meijer