Werd 'Cherso' door de dranklobby geblokkeerd?

Bierlobby haalt Oh Oh Cherso (RTL) van buis, kopte De Telegraaf afgelopen zaterdag. De realitysoap over de zuipende Hagenezen zou onder druk van de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (Stiva) niet meer worden uitgezonden. Stiva behartigt belangen voor de alcoholindustrie. Maar het bericht zou niet kloppen, gonsde het gisteren op Twitter.

We besluiten te bellen met Stiva en RTL. Wat blijkt: Oh Oh Cherso is (nog) niet van de buis gehaald. Het derde seizoen eindigde in november. Of er een nieuwe serie komt is nog niet bekend, al lijkt het onwaarschijnlijk. Enkele deelnemers hebben al aangegeven geen zin meer te hebben.

Stiva zou een gesprek hebben gehad met RTL en producent Eyeworks en volgens De Telegraaf „hebben gedreigd met het intrekken van reclameblokken”. Zowel RTL als Stiva-directeur Peter de Wolf erkennen dat er een gesprek is geweest, waarbij Oh Oh Cherso ter sprake is gekomen. De Wolf zegt daarin te hebben aangegeven dat de alcoholindustrie vragen stelt over „wat we met Oh Oh Cherso moeten doen”. Maar volgens De Wolf is nooit besproken of het programma van het scherm moet worden gehaald. „Daar gaan wij ook niet over.” Dat Stiva zou hebben gedreigd met het terugtrekken van reclames noemt De Wolf „onzin”. RTL, dat geen weerwoord kreeg, zegt het verhaal „totaal niet te kunnen plaatsen”.

De Wolf zegt dat Stiva geen verdere stappen gaat ondernemen. „Als ik ingewikkeld moet gaan doen over wat er allemaal niet klopt in de krant heb ik een dagtaak.” De Telegraaf was niet bereikbaar voor commentaar .

Redacteur Media

In deze rubriek bekijkt de redactie opvallende mediaberichten