Ook de Brullie wordt een uitverkoopje

Nederland, Utrecht, 2 juni 2012 In de aanloop naar het EK voetbal 2012 spelen winkels weer volop in op de Oranje-gekte door talloze oranje gadgets/ items/ artikelen/ producten op de markt te brengen, danwel ludieke acties te lanceren. Foto: Thomas Bokeloh

Niet alleen voetbalfans, ook supermarkten hebben een kater overgehouden aan de uitschakeling van het Nederlands elftal op het EK. De retailers lopen miljoenen euro’s aan omzet mis, zo hebben onderzoeksbureaus becijferd.

Plus en C1000 stoppen met hun oranjeacties, waarbij klanten bij de boodschappen ‘juichbandjes’ (Plus) of ‘geluksvogels’ (C1000) kregen. Een C1000-woordvoerder zegt dat de supermarkt veel verzoeken krijgt, van ziekenhuizen bijvoorbeeld, om restanten vogeltjes op te sturen. „Om de zalen mee op te fleuren.” De voetbalplaatjes van Albert Heijn zijn nog wel tot het einde van het EK te verkrijgen.

De Voedselbank deed na de uitschakeling een oproep aan alle supermarkten om oranje etenswaren te doneren. Prijsvechter Lidl heeft al toegezegd dat te zullen doen. Albert Heijn gaat EK-producten afprijzen, zegt een woordvoerder. Zoals de ‘Brullie’, die je om je hoofd doet „om te kunnen brullen als een leeuw”. De oranje koeken en oranje zoutjes blijven in de winkels liggen voor de Olympische Spelen in Londen.

Niks in de uitverkoop, gewoon weg ermee, vindt warenhuis De Bijenkorf. Alle EK-gerelateerde producten zijn uit de winkel gehaald en naar de leverancier teruggestuurd.