Ons mediagebruik: minder tijd, meer schermen

Ons mediagebruik verandert niet zo snel als velen denken. Uitgesteld tv-kijken en iPad zijn nog geen gemeengoed. Wel gebruiken we meerdere media op hetzelfde moment.

Iedereen kijkt tv via Uitzending Gemist of RTL XL, wanneer het hem uitkomt. Iedereen leest de krant op de iPad. Iedereen mailt met zijn smartphone.

Dat is het beeld van de moderne mediaconsument. Maar klopt dat? Wel als je tussen 20 en 29 jaar bent en nog bij je ouders woont. Dat is de mediaconsument nieuwe stijl. De rest van Nederland is traditioneler in zijn mediagebruik dan velen denken.

Dat blijkt uit het nieuwe tijdbestedingsonderzoek van SPOT, de marketingclub van Nederlandse tv-zenders. SPOT presenteert vandaag de resultaten van de vierde editie van dit onderzoek. Sinds 2006 doet de organisatie tweejaarlijks onderzoek naar tijdbesteding, in het bijzonder naar mediaconsumptie.

Het is een van de weinige grootschalige en meerjarige onderzoeken die het gebruik van diverse mediatypen in Nederland in kaart brengen. Bijna 3.700 mensen hielden in maart een dagboekje bij van hun dagelijkse activiteiten. Die methode maakt de resultaten wellicht betrouwbaar dan metingen van kijkcijfers, maar vooral de verhoudingen tussen soorten media zijn interessant.

Belangrijke conclusie: de tijd die Nederlanders dagelijks aan media besteden is niet gegroeid. Die bedraagt bruto 7 uur per dag. Bruto wil zeggen: één uur gelijktijdig tv-kijken én internetten geldt als twee uur mediatijd. Die bruto 7 uur werd echter geconsumeerd in netto 5,5 uur, dat is minder mediatijd dan in 2010.

We zijn meer gaan ‘multitasken’. Bijvoorbeeld twitteren tijdens het EK voetbal. Op Facebook commentaar geven op The Voice of Holland. Maar ook: de krant lezen bij het ontbijt of vrienden ‘whatsappen’ tijdens wiskunde. De groei in multitasken komt vooral door sociale media.

De economische crisis is goed zichtbaar in de tijdbesteding per dag, stelt Michel van der Voort van SPOT. In tegenstelling tot voorgaande jaren steken Nederlanders minder tijd in betaald werk en woon-werkverkeer en hebben ze meer vrije tijd. Ze liggen langer in bed – niet alleen om te slapen maar ook om tv te kijken en (steeds meer) te werken – en ze hebben meer tijd voor koken en het huishouden.

Het mediagebruik van Nederlanders is zoals gezegd nog steeds traditioneel van aard. In de editie 2012 van het tijdbestedingsonderzoek is voor het eerst de iPad opgenomen. Die heeft nog geen revolutie teweeggebracht in mediagebruik, zoals Apple voorspelde bij de introductie. Nederlanders gebruiken tabletcomputers vooral voor ouderwetse internettaken zoals mailen en surfen. Microsoft speelt daarop in door de Surface, de tablet die het vandaag presenteerde, te voorzien van een toetsenbord.

Ook het nieuwe televisiekijken (via uitgesteld-diensten als Uitzending gemist, RTL XL en Veamer van SBS) slaat nog niet massaal aan.