Niet iederéénmultitaskt

Redacteur Media

Iedereen kijkt tv via Uitzending Gemist, wanneer het hem uitkomt. Iedereen leest de krant op de iPad. We mailen allemaal via onze smartphone.

Dat is het beeld van de moderne mediaconsument. Maar klopt dat eigenlijk wel? Wel als je tussen 20 en 29 jaar bent, of als je nog bij je ouders woont. Dat zijn de mediaconsumenten nieuwe stijl. De rest van Nederland is een stuk traditioneler in zijn mediagebruik.

Dat blijkt uit het nieuwe tijdbestedingsonderzoek van SPOT, de marketingclub van Nederlandse televisiezenders. SPOT presenteert vandaag zijn resultaten. Sinds 2006 doet de organisatie tweejaarlijks onderzoek naar tijdbesteding, in het bijzonder naar mediaconsumptie.

Het is een van de weinige grootschalige en meerjarige onderzoeken die het gebruik van diverse mediatypen in Nederland in kaart brengen. Bijna 3.700 mensen hielden in maart van dit jaar een dagboekje bij van hun dagelijkse activiteiten. De resultaten van het onderzoek geven een interessant beeld van de verhoudingen tussen soorten media.

Belangrijke conclusie: de tijd die Nederlanders dagelijks aan media besteden is niet gegroeid. Die bedraagt bruto zeven uur per dag. Bruto wil zeggen: één uur gelijktijdig tv-kijken én internetten geldt als twee uur mediatijd. Die bruto zeven uur werd echter geconsumeerd in netto 5,5 uur, en dat is minder mediatijd dan in 2010.

We zijn ook meer gaan multitasken met z’n allen. Twitteren tijdens het kijken van het Europees Kampioenschap voetbal, bijvoorbeeld. Op Facebook of Hyves commentaar geven op de deelnemers van The Voice of Holland. Maar ook: de krant lezen bij het ontbijt of vrienden whatsappen tijdens wiskunde. De groei in multitasken komt vooral door toenemend gebruik van sociale media.

De economische crisis is goed zichtbaar in de tijdbesteding per dag, stelt Michel van der Voort van SPOT. In tegenstelling tot voorgaande jaren zeggen Nederlanders minder tijd te steken in betaald werk en woon-werkverkeer en is er meer vrije tijd beschikbaar. We liggen langer in bed – niet alleen om te slapen maar ook om televisie te kijken en (steeds meer) te werken – en we hebben ook meer tijd voor koken en het huishouden.

Het mediagebruik van Nederlanders is zoals gezegd nog steeds traditioneel te noemen. In het tijdbestedingsonderzoek van dit jaar is voor het eerst de iPad opgenomen. Die heeft nog geen revolutie teweeggebracht in mediagebruik. Nederlanders gebruiken tabletcomputers vooral voor ouderwetse internettaken zoals mailen en surfen. Ook het nieuwe tv-kijken (via diensten voor uitgesteld kijken, zoals Uitzending Gemist, RTL XL en Veamer van SBS) slaat nog niet werkelijk massaal aan.

    • Jan Benjamin