Mauritshuis verwerft topstuk. Bekijk het stilleven hier in detail

Beeld Mauritshuis Den Haag

Het Mauritshuis heeft er een topstuk bij. Het museum maakte vanmiddag bekend dat het Stilleven met kazen, amandelen en krakelingen van schilderes Clara Peeters heeft verworven. Bekijk het bijzondere werk uit circa 1615 hier in detail.

NB houd je muis op het werk om het in detail te zien. Beeld Maurtshuis Den Haag

Het werk is voor het publiek te zien in de tijdelijke opstelling van meesterwerken uit het Mauritshuis in het Haagse Gemeentemuseum. Het was altijd in privébezet geweest tot het in 1998 in de kunsthandel kwam.

Mauritshuis aasde al langer op het stuk

Directeur Emilie Gordenker zegt vanmiddag in NRC Handelsblad dat het museum al langer op het stuk aasde, dat inmiddels in een Amerikaanse particuliere collectie terecht was gekomen. Persoonlijke contacten van Gordenker met de verzamelaar leidden tot de aankoop, met steun van de vriendenstichting van het museum, de BankGiro Loterij en de Vereniging Rembrandt. Met een visstilleven in het Rijksmuseum is dit daarmee het tweede werk van Clara Peeters in Nederlandse openbare collecties.

Over het schilderij

Bram de Klerck schrijft vanmiddag in NRC Handelsblad over het ongeveer 35 cm hoge paneel:

Blikvanger is een tinnen schaal met daarop een halve Edammer en twee andere hompen kaas, waar bovenop een bordje vol boterkrullen balanceert. De kazen zijn, met hun afwisseling van gladde snijvlakken en brokkelige breuklijnen, heel natuurgetrouw weergegeven. Toch vertoont het schilderij nergens droog gepriegel: door het hanteren van een losse penseelstreek zijn de details eerder meesterlijk gesuggereerd dan precies omschreven.

Evenveel aandacht voor details en oppervlaktebehandeling blijkt uit bijvoorbeeld de levendige lichteffecten op een halfvol en deels verguld dekselglas rechts. Op grond van een inscriptie op de zijkant van een bewerkt zilveren mes op de voorgrond, die voluit de naam van de schilderes vermeldt, kan het schilderij met zekerheid worden toegeschreven aan Clara Peeters. Zij komt trouwens zelf ook voor in het schilderij: in het metalen deksel van de bruine kruik in de achtergrond is een kleine weerspiegeling te zien van een vrouwenhoofd met een kapje.

Over de schilderes

De Klerck schrijft in NRC over Peeters:

Clara Peeters is een van de vrouwelijke schilders die in de Renaissance en Barok furore maakten. Meestal hadden zij geen toegang tot een traditionele schildersopleiding, laat staan tot de zalen waar studie werd gemaakt naar het naaktmodel. Daarom legden schilderessen als Rachel Ruysch en zeker ook Clara Peeters zich vaak toe op genres als het stilleven. Over het leven van Clara Peeters, van wie alleen werk bekend is uit de betrekkelijk korte periode van 1607 tot 1621, tasten we in het duister. Waarschijnlijk werkte ze in Antwerpen, maar haar ‘voedselstillevens’ waren mogelijk een inspiratiebron voor kunstenaars in de Noordelijke Nederlanden, zoals de Haarlemmers Pieter Claesz en Willem Claesz Heda.

Lees meer over het nieuwe topstuk van het Mauritshuis in NRC Handelsblad van vandaag. Of lees het artikel in de digitale editie (alleen voor abonnees)